ارزیابی رشد ادراکی

از زمان لقاح تا مرگ ، انسان در یک مسیر رشدی پیوسته _ ناپیوسته و پر تلاطم قرار می گیرد.در این مسیر با نگاه به خصوصیات مشترک ژنتیکی انسان ، نقش تفاوت های فردی بسیار مهم است که در ایجاد آن عوامل ژنتیکی و محیطی دخالت مستقیم دارند. رشد و تکامل دارای مراحلی است که هر کدام خصوصیات ویژه مربوط به خود را شامل می شود.

این مسیر رشدی، دارای جنبه های متفاوتی همچون شناختی – ذهنی، جسمی – حرکتی ، روانی – عاطفی و اجتماعی است که کاملا به هم وابسته هستند و مشکل یا اختلال در هر حوزه باعث اختلال کلی در سیستم رشدی می شود.

هر کدام از این حوزه ها دارای ارزیابی تخصصی مربوطه می باشند که باید توسط متخصص با تجربه صورت گیرد ، چراکه برنامه ریزی برای بهبود اختلال احتمالی کاری مهم و دشوار است ، زیرا اگر در مسیر صحیح فرد را قرار ندهند ممکن است مشکلات بیشتری را به همراه بیاورد.

رشد ادراکی 1

با توجه به سن و رشد نرمال هر کودک که باید توانایی‌های مرتبط با آن را اجرا نماید(در یک دامنه بررسی مشخص) بسته به رشد کودک، ارزیابی به صورت هفته‌ای، ماهانه و سالانه انجام می پذیرد. در این بین اگر مورد مشکوکی از لحاظ رشد جسمانی – حرکتی، توانایی‌های مرتبط با رشد شناختی، مهارت‌های ارتباطی، عاطفی/ روانی و مهارت‌های فردی/ اجتماعی مشاهده شود، کودک برای بررسی تخصصی به متخصصین مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

ارزیابی رشد حرکتی یک کار تخصصی است که با ابزارهای رشدی و زیر نظر متخصصین رفتار حرکتی انجام میشود. الگوهای حرکتی از راه مشاهده و فیلمبرداری از حرکات کودک بررسی و سپس با هنجارهای موجود مقایسه میشود.

تشخیص و مداخله به موقع در این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ما در مجموعه ره فیت با بهره گیری از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه رفتارحرکتی شما را یاری خواهیم کرد.

مقالات آموزشی