کمردرد بعد از ورزش

دلایل مهم کمر درد بعد ورزش چیست؟

اگر ورزش می‌کنید و دچار کمر درد می‌شوید و به این فکر می‌کنید که بهتر است دیگر وزش نکنید، باید به شما بگوییم که ورزش نکردن یک تصمیم اشتباه است. ورزش کردن فواید زیادی دارد و مطمئن باشید کمر درد شما از این فوائد نیست. اما چطور می‌شود که برخی افراد بعد از ورزش دچار کمر درد می‌شوند؟ آیا ورزش باعث کمر درد شده و دلیل اصلی کمر درد ورزش کردن است؟ به‌‌نظر می‌رسد که اینطور نیست و ورزش کردن نیاز روزانۀ بدن افراد است اما این مقاله به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چرا بعد از ورزش کردن کمر درد می‌شوید.

آیا ورزش کردن باعث می‌شود کمر درد شویم؟

فواید ورزش کردن بر هیچکس پوشیده نیست. فوایدی که ورزش کردن دارد، باعث می‌شود از نظر سلامت فیزیکی و روانی از بسیاری از افراد جلوتر باشید. ورزش کردن باعث می‌شود هورمون‌های مورد نیاز بدن ترشح شود و بدن در حالت تعادل خود قرار گیرد. همانطور که می‌دانید تناسب اندام با ورزش کردن به‌دست می‌آید و ورزش کردن متناسب با هر بدنی می‌تواند شرایط خوبی را برای آن فراهم کند. گاهی اوقات، افراد بعد از ورزش کردن درد‌هایی را در قسمت‌های مختلف بدن گزارش می‌دهند. کمر درد بعد از ورزش بیشتر از سمت افرادی گزارش شده است که به‌طور مرتب ورزش نمی‌کنند.

علت کمر درد بعد از ورزش چیست؟

کمر درد دلایل مختلفی دارد. بسیاری از افراد کمر درد صبح را بسیار آزار دهنده می‌دانند. چرا که انتظار ندارند بعد از یک شب استراحت، صبح را با کمر درد آغاز کنند. کمر درد صبح می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شامل نوع مکانی که در آن جا افراد خوابیده‌اند، نحوۀ خوابیدن آن‌ها و یا حتی نامناسب بودن بالشتی که استفاده می‌کنند، باشد.

کمردرد چاقی نیز بیشتر در افرادی که با اضافه وزن زیادی به‌ویژه در اطراف ماهیچه‌های شکمی خود همراه هستند، دیده می‌شود و اغلب با کاهش وزن و کاهش چربی‌های دور شکمی می‌توانند تا حدود زیادی این نوع کمر درد را رفع کنند. سلامت اندام بسیار مهم است اما نه تا زمانی که افراد با گزارش درد بعد از ورزش همراه هستند. درد بعد از ورزش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کمر درد بعد از ورزش نیز از جمله درد‌های شایع بعد از ورزش کردن است. کمر درد بعد از ورزش در بسیاری از موارد از انجام حرکات اشتباه و یا ضعف ماهیچه‌ای است که برای درک بیشتر این موضوع به توضیحات بیشتری نیاز است. در ادامۀ این مقاله با مواردی که ممکن است موجب کمردرد بعد از ورزش شود آشنا می‌شویم و آن ها را بررسی می‌کنیم.

دلایل کمر درد بعد از ورزش

Back pain after

ورزش کردن، راز داشتن یک بدن سالم است. هرچند که ورزش کردن نیز دردهای خاص خود را دارد اما این درد‌ها معمولا تا چند روز بعد رفع شده و مشکل آفرین نیستند.

حرکات مناسب برای جلوگیری از کمر درد بعد از ورزش

اگر بعد از ورزش کردن احساس درد و ناراحتی در ماهیچه‌های خود دارید، به‌ویژه کمر درد بعد از ورزش برای شما بسیار آزاردهنده است، حتما دنبال راهی هستید که هرچه سریع‌تر این درد را رفع کنید. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید کمر درد بعد از ورزش را تسکین داده و از شدت آن بکاهید. در ادامه برخی از حرکاتی که ممکن است بر میزان کمر‌درد ناشی از ورزش اثرگذار باشد را بیان می‌کنیم تا با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانید کمردرد بعد از ورزش را کاسته و آرامش بیشتری را بدست آورید.

1- حرکات کششی

انجام حرکات کششی که در آن باعث کشش ماهیچه‌های کمری شود، می‌تواند مسیر بهبودی کمردرد بعد از ورزش را تسریع کند.

2- کمپرس آب گرم

گاهی اوقات تورمی که در ماهیچه‌ها و عضلات ایجاد می‌شود، می‌تواند با یک کمپرس آب گرم و یا یک حمام آب گرم تسکین یافته و کمر درد بعد از ورزش را تا حدودی بهبود بخشد.

3- ماساژ کمر

در بسیاری از موارد، گرفتگی عضلات کمر می‌تواند دلیل کمردرد بعد از ورزش باشد. ماساژ دادن عضلات کمری می‌تواند در افراد بسیاری با رفع گرفتگی عضلات کمردرد بعد از ورزش را کاهش داده و روند بهبودی عضلات و ماهیچه را تسریع کند.

چرا بعد از ورزش کمر درد می‌شویم؟

Back pain after

اگر یک ورزشکار حرفه‌ای باشید، معمولا شدت و میزان ورزش کردن برای بدن خود را رعایت کرده و میزان درد در ماهیچه‌های شما در حد قابل قبولی خواهد بود. درد ناشی از ورزش در بسیاری از موارد یک درد شایع بوده که بیشتر در اثر فشار ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود. کمر درد بعد از ورزش نیز می‌تواند در برخی اوقات یک درد شایع بوده و بعد از چند روز از بین برود. ممکن است کمر درد بعد از ورزش در روز‌های ابتدایی شروع ورزش مشاهده شود و با گذشت زمان و انجام ورزش روتین این درد کاهش یافته و بعدها از بین می‌رود. اما مشکل جایی است که این یک درد تکرار شونده شده و حتی بعد از چندین روز ورزش روتین کمتر نشده و یا حتی شدت یافته است. در این شرایط مشکل کمر درد بعد از ورزش می‌تواند بسیار آزاردهنده و نگران کننده باشد. در ادامه برخی از دلایلی که ممکن است سبب بروز کمر درد بعد از ورزش شود را بیان می‌کنیم که بهتر است با بررسی آن‌ها به بدن خود توجه کرده و درصورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید.

1- پارگی ماهیچه‌های کمری

وقتی ورزش می‌کنید و ماهیچه‌های شما تحت فشار و تنش قرار گرفته و باعث می‌شود بسیاری از تارهای ماهیچه‌های شما در اثر این فشار دچار کشیدگی و حتی پارگی شده و این درد کمر بعد از ورزش را شامل شود.

2- ضعف ماهیچه‌های کمری

در بسیاری از موارد، به‌دلیل زندگی‌های ناسالم و کم‌تحرکی، بسیاری از ماهیچه‌های بدن دچار ضعف و تحلیل عضلانی شده و بسیاری از درد‌های عضلانی ناشی از همین ضعف و تحلیل عضلات است. هنگامی که فرد شروع به ورزش می‌کند، در روز‌های ابتدایی شروع ورزش، این یک فرآیند طبیعی بوده که بعد از ورزش، دردهایی را در ماهیچه‌های مختلف شاهد باشد. این درد‌ها معمولا به‌دلیل تحت فشار قرار گرفتن ماهیچه‌های ضعیف بوده و با گذشت زمان و ورزش مداوم، این ماهیچه‌ها تقویت شده و دردها کاهش می‌یابد. افرادی که بیشتر به‌حالت نشسته قرار داشته و تحرک کمی دارند، در اثر ورزش درد را در ناحیه کمر خود حس می‌کنند. این افراد بیشتر با کمر درد بعد از ورزش روبه‌رو می‌شوند که معمولا این درد با انجام ورزش‌های مناسب کمتر شده و در نهایت با تقویت عضلات و ماهیجه‌های کمری این درد از بین می‌رود.

3- مشکلات مربوط به استخوان و ستون فقرات

گاهی اوقات درد‌ کمر بعد از ورزش ممکن است به‌دلیل ورزش نبوده و دلایل پنهانی دیگری داشته باشد. اگر فردی دچار یک بیماری زمینه‌ای مانند ورم مفاصل در ستون فقرات، دیسک آسیب‌دیده، یا عصب تحت فشار باشد، یک تمرین ورزشی ممکن است با ایجاد ناراحتی بیشتر باعث بدتر شدن آن بیماری شود. به‌عنوان مثال، در بسیاری از موارد درد کمر ناشی از مشکلی در ستون فقرات بوده و مشکل از آنجا ناشی می‌شود. ممکن است ستون فقرات شما از قبل به هر دلیلی آسیب دیده باشد و پس از ورزش، روی آن قسمت از کمر فشار زیادی وارد شود و در نهایت باعث ایجاد درد شود.

اگر احساس درد کمر بعد از ورزش به‌گونه‌ای است که می‌تواند شرایط شما را با مشکل روبه‌رو کند، بهتر است به یک پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید که ستون فقرات شما را بررسی کرده و مشکل آن را برای شما بیان کند.

4- چرخش لگن

گاهی اوقات کمردرد بعد از ورزش ناشی از چرخش محور لگن بوده و مشکل را باید از محور لگن بررسی کرد. چرخش لگن باعث ایجاد فشار به مفاصل کمر در بخش پایینی شده و کمردرد بعد از ورزش را ناشی می‌شود.

کمردرد یکی از درد‌های آزاردهنده و شایع در بسیاری از افراد است که گاها افراد وقوع آن را بعد از ورزش مطرح می‌کنند. کمر درد بعد از ورزش می‌تواند یک موضوع نگران کننده باشد، چرا که کمر و مهره‌های کمری یکی از مهمترین بخش‌های بدن است و درد در این نواحی می‌تواند برای بسیاری از افراد اضطراب و نگرانی بسیاری ایجاد کند. درمان کمردرد بعد از ورزش در صورتی که این مشکل بعد از استراحت رفع نشود، می‌تواند آزاردهنده بوده و بهتر است این موضوع را با یک پزشک مطرح کرده و نظر او را بخواهید. اگر از کمر درد بعد از ورزش رنج می‌برید، می‌توانید با کارشناسان ره فیت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر