آب درمانی برای روماتیسم

آب درمانی برای روماتیسم، راه رهایی از دردهای روماتیسمی

اگر روماتیسم مفصلی امانتان را بریده و فکر می‌کنید راهی نیست که شما را از شر این درد خلاص کند، این مقاله را انتها بخوانید‌. درست است که رماتسیم می‌تواند یک درد آزاردهنده برای مفاصل شما باشد، اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود. نکات مهمی وجود دارد که به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند روماتیسم شما را تا حد قابل‌ قبولی بکاهد و خیال شما را کمی آسوده کند. روماتسیم از آن درد‌هایی نیست که آن را به حال خود رها کنید، بلکه با یک برنامهٔ درمانی مناسب باید از شدت یافتن آن جلوگیری کرده و روند بهبود آن را آغاز کنید.

آیا درمان روماتیسم مفصلی با آب درمانی امکان‌پذیر است؟

داشتن بدنی سالم، یکی از اهدافی است که هر انسانی باید به آن توجه ویژه کند. گاهی پیش می‌آید در شلوغی‌های دنیای روزمره، هدف سلامتی بدن از یاد برود و بدن در حالت تنش و التهاب قرار گیرد. آیا می‌دانستید که بالا رفتن میزان تنش و التهاب در بدن می‌تواند موجب بیماری‌های مختلفی مانند روماتیسم شود؟ بهتر است تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید تا بدن شما دچار تنش و اضطراب نباشد، اما اگر بنا به هر دلیلی امروزه بدن شما دچار این التهاب شده است، بهتر است به فکر کاهش آن باشید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید تنش را از بدن خود خارج کنید، پیاده‌روی کردن است. اما اگر زانو‌های آسیب‌دیده‌ای دارید، شاید نتوانید پیاده‌روی کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با اطمینان بیشتری، تنش و التهاب بدن خود را کاهش دهید، استفاده از آب درمانی است. جالب است بدانید آب درمانی برای زانو درد نیز فواید بسیاری دارد و با آب درمانی، هم می‌توانید دردهای روماتیسمی خود را کاهش دهید و هم می‌توانید در روند بهبود در‌دهای مختلفی موثر باشید. خواص آب درمانی بسیار وسیع و گسترده است و امروزه، مطالعات زیادی صورت گرفته که از تاثیرات خوب آب درمانی برای درد‌های مختلف صحبت کرده است. پزشکان بسیاری در تلاش هستند تا از خواص آب درمانی برای بیماران خود بهره‌مند شوند.

با وجود آنکه کمر و گردن، نقاط بسیار حساس بدن هستند، استفاده از آب درمانی یک روش کم‌تهاجم بوده که می‌تواند روند بهبودی و سلامت بیماران را تسریع کند. مشاهدات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آب درمانی برای دیسک گردن با کاهش میزان فشار روی دیسک‌ها توانسته انعطاف‌پذیری بیشتری را برای افراد ایجاد کند. حالا که با آب درمانی آشنا شده‌ایم، در این مقاله بررسی می‌کنیم که آب درمانی چطور می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف مانند روماتیسم و یا حتی کمردرد روماتیسم موثر باشد و روند بهبود آن را آسان‌تر کند.

آیا آب درمانی برای بهبود روماتیسم موثر است؟

می‌دانیم که ممکن است به‌دلیل درد‌های روماتیسمی کلافه و خسته شده‌ باشید و پس از انجام درمان‌های مختلف و مسیر درمان طولانی و دشوار، بعید بدانید آب درمانی بتواند برای روماتیسم شما موثر باشد. ممکن است از خود این سوال را بپرسید که آیا «روماتیسم با آب درمانی بهبود می یابد؟» و آیا آب درمانی برای روماتیسم موثر است یا نه؟ باید به شما بگوییم که آب درمانی شرایطی را برای روماتیسم ایجاد می‌کند باعث می‌شود که در طول مدت درمان، علائم بسیاری از روند بهبودی را شاهد باشیم. برای آگاهی از روند درمان روماتیسم با آب درمانی، بهتر است ابتدا با تعریف روماتیسم آغاز کنیم و بررسی کنیم چرا روماتیسم ایجاد می‌شود.

روماتیسم چیست؟

در تعریف پزشکی، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که در آن گلبول‌های سیستم ایمنی که وظیفۀ دفاع از بدن را برعهده دارند، به بافت‌های مفصلی و عضلانی بدن حمله کرده و باعث درد و ناراحتی و التهاب مفاصل و عضلات اطراف آن خواهد شد. در‌ نهایت این بیماری می‌تواند منجر به ضخیم‌شدن غشای سینوویوم، ضعیف و کشیده‌شدن تاندون‌ها و رباط‌‌ها،‌ فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

hydrotherapy for Rheumatism

چرا روماتیسم ایجاد می‌شود؟

هنوز به‌طور قطع نمی‌توان گفت که چه چیزی دقیقا باعث بروز روماتیسم می‌شود. اما می‌توان اینطور استدلال کرد که از آنجایی که این بیماری، از دسته بیماری‌های خود ایمنی است، سلول‌های ایمنی بدن به سلول‌های دیگر بدن که از سلول‌های عمومی بدن هستند، حمله می‌کنند و آن‌ها را تخریب کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. در این شرایط، بدن دچار بیماری‌های مختلفی مانند روماتیسم می‌شود. حال چرا سیستم ایمنی بدن چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهد دقیقا مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض تنش‌های مختلف به صورت مستمر باعث می‌شود که بدن در این حالت دفاعی قرار بگیرد.

روماتیسم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص بیماری رماتیسم از آزمایش خون و تصویربرداری استفاده می‌شود و معمولا با دارو کنترل می‌شود، مگر اینکه بیماری به مرحله حاد رسیده و نیاز به جراحی یا درمان‌های دیگری مانند آب درمانی برای روماتیسم باشد.

بهترین راه برای درمان و تسکین روماتیسم

از آنجایی که در روماتیسم، فشار و التهاب زیادی به مفاصل و بافت‌ها وارد می‌شود، درمان‌هایی که بر میزان این تنش و التهاب اضافه نکنند و حتی با کاهش این فشار و تنش بر مفاصل همراه باشند، در اولویت هستند. مگر آنکه بیماری آنقدر پیشرفت کرده باشد که نیاز به درمان‌های تهاجمی مانند جراحی باشد. در‌ غیر‌ این صورت، درمان‌های غیر‌ تهاجمی، مانند آب درمانی برای روماتیسم می‌تواند موثر باشد.

آیا روماتیسم با آب درمانی بهبود می‌یابد؟

در فرآیند آب درمانی برای روماتیسم، بدن از هرگونه فشار و تنش رها شده و به حالت شناور در آب در می‌آید. این فرآیند می‌تواند بسیار برای مفاصل مناسب باشد. در اثر قرار گیری در معرض آب گرم، مفاصل ریکلس شده به‌طوری که آب می‌تواند با کاهش فشار بر روی مفاصل، تورم و التهاب را کاهش داده و گردش خون را بالا ببرد. تاثیر آب گرم به دلیل کاهش استرس، ریلکس کردن بافت‌ها و گرفتن سردی استخوان می‌تواند در التیام بخشی به دردهای روماتیسمی نیز موثر باشد.

فواید آب درمانی برای روماتیسم

آب درمانی از گذشته تا کنون با فوائد بسیاری همراه بوده و حتی در طب سنتی ایران بسیار توصیه شده است. انجام آب درمانی به‌صورت مستمر باعث می‌شود فوائد مختلفی را در بلند مدت شاهد باشیم. برخی از این فوائد آب درمانی برای روماتیسم شامل موارد زیر است.

1- تسکین درد با آب درمانی

قرار گیری مفاصل در معرض آب گرم می‌تواند با ایجاد آرامش بیشتر برای بافت‌ها، به کاهش دردهای مرتبط با روماتیسم کمک کند.

2- کاهش التهاب

آب گرم باعث تشدید گردش خون در بافت‌ها می‌شود که به بهبود عروق خونی کمک کرده و می‌تواند التهاب‌های مفاصل را کاهش دهد.

Rheumatism2

3- افزایش انعطاف‌پذیری

در آب، وزن بدن کمتر احساس می‌شود و این می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری و حرکت آسان‌تر مفاصل کمک کند.

4- کاهش فشار و تنش

شنا در آب یک روش بسیار مؤثر برای کاهش فشار و تنش عضلانی و مفاصل است و بسیار توصیه می‌شود.

5- آرامش روحی

آب درمانی می‌تواند به آرامش روحی و کاهش استرس و اضطراب مرتبط با روماتیسم کمک کند و به‌طور مضاعف، بر کاهش التهاب مفاصل ناشی از روماتیسم نیز موثر است.

6- تمرین آسان‌تر

در آب، تمرینات و حرکات مختلف به‌راحتی قابل انجام است و می‌تواند به‌تقویت عضلات و حفظ انعطاف‌پذیری بدن کمک کند.

انواع تمرینات آب درمانی برای روماتیسم

بسته به اینکه کدام قسمت بدن دچار التهاب است و روماتیسم کدام مفاصل را درگیر کرده است، تمرینات مختلف آب درمانی برای آن وجود دارد. در این شرایط درمان روماتیسم با آب درمانی می‌تواند به‌طور دوره‌ای برای مفاصل دارای التهاب، در‌نظر گرفته شده و انجام مستمر آن‌ها در روند آب درمانی برای روماتیسم می‌تواند راهگشا باشد.

حرکات آب درمانی برای درد روماتیسم

با نظر پزشک متخصص، حرکات مختلفی وجود خواهند داشت که می‌تواند در درمان روماتیسم با آب درمانی موثر باشد. بنابراین، نیاز است تا با پزشک خود مشورت کنید و از حرکات پیشنهادی آن‌ها را انجام دهید. برخی از این حرکات در ادامه معرفی شده است که بهتر است به آن‌ها توجه کرده و با مشورت پزشک به انجام آن‌ها بپردازید.

1- پیاده‌روی در آب برای درمان روماتیسم با آب درمانی

پیاده روی در آب یکی از اصلی ترین حرکات درمانی در برنامۀ بیماران روماتیسمی است. پیاده‌روی در آب یک ورزش هوازی آهسته بوده که به‌ویژه این نوع ورزش برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفصل زانو توصیه می‌شود. در این فرآیند، قدرت این مفصل افزایش پیدا کرده و حرکت آن انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

2- پرتاب آب با پا در درمان روماتیسم با آب درمانی

یکی دیگر از حرکات موثر برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفصل لگن توصیه می‌شود، پرتاب کردن آب به بالا با پا است. در این نوع حرکت، هم قدرت مفاصل افزایش پیدا کرده و در روند آب درمانی برای روماتیسم باعث می‌شود فشار زیادی به آن وارد نشود.

hydrotherapy for Rheumatism2

3- انجام حرکات کششی در آب برای درمان روماتیسم

زمانی که مفاصل شما به‌صورت پراکنده دچار التهاب هستند، حرکات کششی می‌تواند به‌صورت عمومی در روند بهبود و درمان روماتیسم با آب درمانی موثر باشد.

روماتیسم می‌تواند یک درد آزاردهنده را برای شما ایجاد کند و آرامش را از زندگی شما برباید. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است سلامت عمومی بدن خود را بررسی کنید. در صورت ابتلا به این بیماری، نگران نشوید و آرامش خود را حفظ کنید. اولین شرط در درمان بیماری‌ها، حفظ آرامش ذهن و بدن است. روماتیسم نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌تواند با درمان‌های ساده‌ای مانند آب درمانی، کنترل و درمان می‌شوند. آب درمانی برای روماتیسم می‌تواند بسیار موثر باشد و انجام آن می‌تواند با کمترین میزان ریسک، در درمان روماتیسم شما موثر است. اگر از دردهای روماتیسمی رنج می برید و به دنبال یک درمان مفید و تاثیرگذار هستید، همین امروز با مجموعه ره فیت تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند. استفاده از خدمات آب درمانی مجموعه ره فیت برای بهبود دردهای روماتیسمی بسیار کمک کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر