حرکات اصلاحی پای پرانتزی

آشنایی با حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی | حرکات اصلاحی ژنوواروم

اگر مشکلات مختلف مفصلی دارید، علت را در پای پرانتزی جست‌وجو کنید. شاید فکر کنید که پای پرانتزی مشکلی به‌ظاهر ساده است، اما این یک تصور اشتباه است و وقوع پای پرانتزی خبر از وقوع مشکلات شدیدتر و جدی‌تری در آینده دارد. بنابراین؛ بسیار اهمیت دارد که در مراحل ابتدایی وقوع این عارضۀ خطرناک، برای درمان اقدام شود. بهترین راه برای پیشگیری و بهبود پای پرانتزی، اجرای حرکات اصلاحی پای پرانتزی است.

آشنایی با انواع حرکات اصلاحی درمان پای پرانتزی و روش صحیح اجرا

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است در طول دورۀ رشد کودک اتفاق بیفتد، مشکل پای پرانتزی است. این عارضه، می‌تواند با ناراحتی بسیاری برای کودک همراه باشد و مسیر رشد و حرکت کودک را با مشکل مواجه کند.

زمانی که مفاصل زانوی کودک، دچار انحراف شده و از راستای اصلی خود خارج شود، پای پرانتزی به وقوع می‌پیوندد. کودک یا فرد بزرگ‌سالی که با مشکل پای پرانتزی مواجه است، دردهای متعددی را در نقاط مختلف بدن احساس می‌کند. وقتی علت وقوع زانو‌درد ناگهانی را بررسی می‌کنیم، پای پرانتزی یکی از گزینه‌های قطعی این مشکل خواهد بود.

درد در لگن و بخش تحتانی کمر، بسیار تحت ‌تاثیر عارضۀ ناگهانی پای پرانتزی است. پای پرانتزی درمان نشده، در طولانی مدت باعث چرخش لگن و تغییر زاویۀ آن نسبت به موقعیت اصلی خواهد شد. آگاهی از انواع حرکات اصلاحی چرخش لگن راهی است که می‌تواند به‌صورت یک روش درمانی مکمل، همراه با درمان پای پرانتزی استفاده شود.

اگر از مزایای آب‌درمانی آگاه نیستید، باید بدانید که می‌توانید در مراحل ابتدایی مشکل پای پرانتزی، از این روش، به‌عنوان یک روش درمانی اصلی استفاده کنید. همچنین مزایای آب درمانی برای لگن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین؛ استفاده از این روش در مسیر درمان پای پرانتزی، می‌تواند پیشرفت قابل توجهی را در روند بهبودی این عارضه داشته باشد.

اگر دوست دارید در مسیر درمان خود از حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی استفاده کنید، می‌توانید از راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت استفاده کنید.

اصلاح پای پرانتزی

شیوۀ درمان با حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی چیست؟

همانطور که می‌دانید، بسیاری از مشکلات مربوط به مفاصل، در اثر قرارگیری در وضعیت نامناسب به‌مدت طولانی شکل می‌گیرد. اگر این مشکلات به‌صورت مادرزادی و از بدو تولد ظاهر نشوند، ممکن است در طول دورۀ رشد کودک، در اثر کمبود برخی ویتامین‌ها پدیدار شود. این کمبود ویتامین نه تنها در کودکان، بلکه در بزرگ‌سالان نیز موجب وقوع پای پرانتزی خواهد شد.

شاید پزشک متخصص شما، مسیر درمان پای پرانتزی را کمی طولانی بیان کند. این به‌دلیل آن است که اغلب، تغییر این زاویۀ انحراف، نیاز به صرف زمان و انجام منظم حرکات اصلاحی دارد. در مواردی که زانوی پرانتزی با درد فراوانی همراه باشد، پزشک متخصص استفاده از آتل‌های مختلف را به شما پیشنهاد می‌دهد.

اما استفاده از این آتل‌ها، زمانی که می‌خواهید به انجام حرکات اصلاحی بپردازید، می‌تواند در روند بهبودی شما موثر باشد. تنها ایرادی که می‌توان به استفادۀ آتل‌ها گرفت، سنگینی و کاهش دامنۀ حرکت است. زمانی که این آتل‌ها را بعد از انجام حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی خود استفاده کنید، مسیر درمان شما کوتاه‌تر خواهد شد.

هرچند که ممکن است هزینۀ تهیۀ آتل‌ها کمی بالا باشد، اما استفاده از آن در کنار حرکات اصلاحی پای پرانتزی، نتایج روشنی را برای شما پدیدار خواهد کرد.

چند حرکت اصلاحی موثر برای پای پرانتزی

همانطور که دانستیم، پای پرانتزی مشکلی است که به تنهایی نمی‌تواند درمان‌پذیر باشد، به‌ویژه اگر در مراحل اولیه این عارضه، درمان آغاز نشود. بنابراین؛ حرکات اصلاحی پای پرانتزی، باید ترکیبی از حرکات مختلف برای تاثیر گذاری بر ستون فقرات، لگن و شانه باشد.

در ادامه، با برخی از مهم‌ترین حرکاتی که به شما کمک می‌کند در مسیر درمان پای پرانتزی قرار بگیرید، آشنا خواهیم شد.

1- حرکت پل

حرکت پل

یکی از حرکات مهم اما آسان درمیان حرکات اصلاحی پای پرانتزی، حرکت پل است. این حرکت برخلاف سادگی آن، می‌تواند با تاثیرات مهمی همراه باشد. برای انجام این حرکت، به وسیلۀ خاصی نیاز ندارید و می‌توانید آن را به‌راحتی در خانه انجام دهید.

در این حرکت، روی پشت دراز بکشید، زانوهای خود را جمع کنید. کف دستان خود را روی زمین قرار‌ دهید. سپس پایین تنۀ خود را از روی زمین بلند کنید و 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس کمر خود را روی زمین قرار دهید و کمی بعد این حرکت را تکرار کنید. دقت کنید که در این حرکت، نباید فشار زیادی بر شانه و یا گردن شما وارد شود.

2- حرکت گهواره

حرکت گهواره

در یکی دیگر از حرکت‌های اصلاحی برای پای پرانتزی، از حرکت گهواره استفاده کنید. حرکت گهواره نیز یک حرکت آسان برای پای پرانتزی است که انجام آن چندین بار در طول روز می‌تواند به درمان پای پرانتزی کمک کند.

برای انجام این حرکت، روی کمر دراز بکشید، زانوی خود را به داخل شکم جمع کنید و سعی کنید به صورت گهواره‌ای، بدن خود را تکان دهید.

3 – حرکت بالا آوردن پا

حرکت دیگر اصلاحی برای پای پرانتزی، بالا آوردن پاها نسبت به زمین است. شیوۀ اجرای درست این حرکت نیز بسیار مهم است. به‌طوری که نباید روی ستون فقرات شما فشار زیادی وارد شود. در این حرکت، روی یک سمت بدن خود دراز بکشید. سپس از آرنج خود به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. در‌ ادامه، یکی از پاها را بالا آورده و کمی بعد پایین بیاورید. این حرکت را در ست‌های مختلف تکرار کنید. هنگام انجام این حرکت، پاهای خود را به اندازۀ کافی بکشید تا کشش و فشار را در ران و ساق پای خود احساس کنید.

هربار انجام دادن این حرکت را با تغییر زاویۀ مچ پا انجام دهید. ابتدا مچ پا را به سمت بیرون بکشید و در ست بعدی، مچ پای خود را به سمت داخل بکشید. می‌توانید به‌طور همزمان این حرکت را برای هر‌دو پا در‌کنار هم نیز انجام دهید.

4- حرکت فشردن زانو

حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی

در این حرکت اصلاحی پای پرانتزی، به یک وسیلۀ کوچک نیاز دارید. یک توپ به قطر حداقل 30 سانت انتخاب کنید. سپس روی کمر دراز بکشید. زانوهای خود را جمع کنید. بهتر است این جمع کردن آنقدر نباشد که به سمت لگن شما، فضا بسیار کم شود. اما لازم است که زانوها در حدود زاویۀ 30 درجه باشند.

سپس باید این توپ را بین دو مفصل زانو قرار‌دهید و به مدت 10 ثانیه توپ را فشار دهید. این حرکت را در 10 ست در طول روز انجام دهید. به کمک این حرکت، می‌توانید در بلند مدت، بهبود قابل‌قبولی را در روند درمان پای پرانتزی خود مشاهده کنید.

همانطور که دانستیم، عارضۀ پای پرانتزی، یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین مشکلات مفصلی بدن انسان است که بیشتر در کودکان به‌راحتی قابل مشاهده است. زمانی که مشکل پای پرانتزی پدیدار می‌شود، اقدام به درمان، در مراحل اولیه، موثرترین کاری است که می‌توان انجام داد. امیدواریم با نکات مهمی که در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت بیان کردیم، توانسته باشید اطلاعات خود را در زمینه حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی افزایش داده، و در جهت سلامتی و تندرستی خود بکوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر