آرتروز گردن چیست

علت آرتروز گردن؛ بررسی علائم، راه پیشگیری و درمان

ممکن است شما هم دچار آرتروز گردن باشید و از آن بی‌اطلاع باشید.‌ هرچند که آرتروز گردن مشکلی است که در سنین میان‌سالی پدیدار می‌شود، اما برخی افراد در‌اثر شیوهٔ زندگی غلط نیز ممکن است در سنین پایین به آن دچار شوند. افرادی که زندگی کارمندی دارند و یا ساعت‌های طولانی پشت میز و در‌حال مطالعه هستند، بیشتر از دیگران به آرتروز گردن دچار می‌شوند.‌ برای آگاهی بیشتر از این مشکل می‌توانید این مقاله از ره‌فیت را مطالعه کنید.‌

علت آرتروز گردن چیست؟ راه پیشگیری و درمان آرتروز گردن

اگر یک کارمند خوب هستید که روزانه ساعت‌های زیادی را به کار پشت‌‌میز نشینی مشغول هستید و یا یک دانشجوی سخت‌کوش که بیشتر ساعات روز را مطالعه می‌کنید و یا یک خیاط ماهر که لباس‌های زیادی می‌دوزید، آرتروز گردن در کمین شماست. آرتروز گردن یکی از مشکلات شایع مفصل گردن است که در گذشته بیشتر برای افراد در سنین میان‌سالی رخ میداد‌، اما امروزه، سن ابتلا به این مشکل دردناک کاهش یافته است.

علت وقوع آرتروز گردن می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. از قرارگیری به‌مدت طولانی در یک وضعیت ناصحیح، ضربه و آسیب و یا کهولت سن می‌توانند سبب بروز آرتروز گردن شوند.‌ درد مهره‌های کمر یکی از دردناک‌ترین مشکلاتی است که افراد در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. اعصابی که در این ناحیه وجود دارد و نزدیک بودن به اعصاب مرکزی و محیطی مغز باعث می‌شود آرتروز گردن نه‌تنها با دردهای مفصلی همراه باشد، بلکه باعث سردرد تنشی نیز شود.

بهترین راه پیشگیری از چنین دردهایی، تغییر سبک زندگی است. یعنی یک زندگی پرتحرک همراه با ورزش و تقویت عضلات درکنار کاهش میزان استرس بر بدن. اما زمانی که این مشکل آشکار می‌شود، بی‌توجهی به آن می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

علل آرتروز گردن

بهترین کاری که می‌توانید در مسیر شروع درمان آرتروز گردن انجام دهید، استفاده از حرکات اصلاحی و آب‌درمانی است. خواص آب‌درمانی برای گردن درد امروزه در مقاله‌های علمی‌ بسیاری به چاپ رسیده است. استفاده از این روش درمان کم‌تهاجمی یکی از راه‌های اصلی درمانی بسیاری از دردهای ستون فقرات است و از‌جمله فواید آب‌درمانی برای دیسک گردن، تقویت عضلات گردن و بازگشت انعطاف‌پذیری بیشتر برای آن‌هاست.

از آن‌جا که سن ابتلا به این مشکل کاهش یافته است، افزایش آگاهی نسبت به آرتروز گردن می‌تواند تا حد مناسبی، از شدت یافتن آن بکاهد. بنابراین؛ در این مقاله از مجلهٔ ره‌فیت همراه شما هستیم تا با مشکل آرتروز گردن و راه درمان آن بیشتر آشنا شویم.

آرتروز گردن چیست؟

در تعریف آرتروز گردن می‌توان اینطور گفت که آرتروز گردن که با نام‌های استئوآرتروز گردنی یا استئوآرتریت گردنی یا اسپوندیلوز گردنی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری تخریبی مفصلی (Degenerative joint disease) است با گذشت زمان شدت یافته و بیشتر در سنین ۴۵ سال به بالا مشاهده می‌شود.

زمانی که نشانه‌های اولیهٔ آرتروز گردن آشکار می‌شود، ممکن است برای بسیاری از افراد با شدت بیشتری همراه باشد و باعث درد و سفتی مفصل شود. تخریب ستون فقرات گردنی می‌تواند در چندین مهره رخ دهد و معمولا بیشتر مهره‌های تحتانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماران بسیاری درد و سفتی عضلات گردن را همراه با درد در شانه و اندام‌های تحتانی گزارش می‌دهند. چرا که آرتروز باعث خشکی مفصل‌های گردن می‌شود و حرکت گردن را با درد و ناراحتی همراه می‌کند. مهم‌ترین تاثیرات آرتروز گردن شامل کاهش ارتفاع دیسک های بین مهره ای و تغییر حالت طبیعی آن، ایجاد زواید استخوانی بنام استئوفیت، تغییرات تخریبی در مفاصل بین مهره ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، تنگ شدن تدریجی کانال نخاعی (Spinal canal) و سوراخ های بین مهره ای (Intervertebral foramen) است که در بسیاری از موارد، همین مشکلات دلیل اصلی درد و خشکی مفصل‌های گردن خواهد بود.

زمانی که استوفیت‌ها در اثر فشار و تنش در مهره‌های گردن و در جلو و عقب تنهٔ مهره یا حاشیهٔ مفصل‌های فاست رشد می‌کنند، باعث تنگ شدن سوراخ بین مهره‌ای و کانال نخاعی می‌شوند. تنگ شدن سوراخ بین مهره ای باعث می‌شود اعصاب گردنی تحت‌فشار قرار گیرد و تنگی کانال نخاعی فشار زیادی را به طناب نخاعی وارد می‌کند.

درمان آرتروز گردن

علت آرتروز گردن چیست؟

همانطور که دانستیم، آرتروز گردن یک بیماری پیش‌رونده است و این نشان می‌دهد عواملی وجود دارند که می‌توانند سبب بروز آن شده و با ادامه‌ پیدا کردن شرایط، باعث تشدید آن شود. بنابراین؛ در موارد بسیاری، حذف این عوامل می‌تواند از بروز آن جلوگیری کرده و یا روند پیشرفت آن را کندتر کنند. برخی از عواملی که می‌توانند سبب بروز آرتروز گردن شوند، عبارت‌اند از:

  • افزایش سن، کهولت و پیری
  • ضربه و ترومای ناگهانی به مفصل‌های گردن و یا سر
  • حفظ شرایط و وضعیت نامناسب گردن برای طولانی مدت
  • حرکت ناگهانی سر و گردن
  • ضعف عضلانی و آتروفی ستون مهره‌های گردن
  • آسیب دیسک بین مهره‌ای یا فتق دیسک بین‌مهره‌ای گردنی
  • بیماری تخریبی یا استحالهٔ دیسک بین مهره‌ای گردنی

مراحل آسیب آرتروز گردن چیست؟

از زمانی که نشانه‌های آرتروز گردن پدیدار می‌شود، مراحل زیر را طی خواهد کرد.‌ در ابتدا، ایجاد تخریب تدریجی در دیسک‌های بین مهره‌‌ای که باعث کم شدن ارتفاع دیسک‌ها و خاصیت ارتجاعی آن‌ها خواهد شد.

در ادامه در تنه یا جسم مهره‌های گردنی تغییراتی شکل می‌گیرد که همراه با تشکیل زواید استخوانی در حاشیه‌های جلو یا عقب جسم مهره‌ایی خواهد بود. سپس ممکن است تغییراتی در بخش رباط طولی جلویی و رباط طولی پشتی و در ساختار آن‌ها ایجاد شود و ممکن است ساختمان رباط زرد یا لیگامان فلاوم نیز تغییر کند.

زمانی که فشار بیش از اندازه به مفاصل فاست یا مفاصل بین مهره‌ای پشتی وارد شده و باعث تخریب آن‌ها شود، ممکن است علاوه بر تغییرات فرسایشی و تخریبی در‌‌نهایت شاهد نیمه‌دررفتگی در این مهره‌ها نیز باشیم.

علائم و‌ نشانه‌های آرتروز گردن چیست؟

برخی علائم و نشانه‌ها وجود دارند که وجود آن‌ها نشان از بروز آرتروز گردن خواهد داشت. به‌عبارت دیگر، هر‌یک از موارد زیر اگر در بلند مدت مشاهده شود، می‌تواند نشان از آرتروز گردن داشته باشد.

۱- درد در گردن که این درد بیشتر در پشت گردن احساس می‌شود.
۲- درد در شانه‌ها یا ناحیهٔ تراپزیوس
۳- سردردهای بی‌دلیل
۴- محدویت‌های حرکتی در گردن به‌ویژه هنگام چرخش ناگهانی که با درد و احساس سفتی همراه است.
۵- احساس خشکی و ساییدگی در گردن که به‌ویژه هنگام حرکت ممکن است صدای آن حس شود.
۶- درد عصبی در گردن به‌طوری که با حرکت ناگهانی گردن تا اعصاب انگشتان پا احساس می‌شود.
۷- احساس خواب‌رفتگی یا خارش و یا سوزن‌سوزن شدن در شانه و دست‌ها که در اثر آسیب و فشار به ریشه‌های عصبی رخ می‌دهد.
۸- احساس مورمور شدن و حساسیت در هنگام لمس عضلات پشتی گردن و یا احساس وجود زائده‌های خاری در این ناحیه

علائم آٰتروز گردن

راه تشخیص آرتروز گردن چیست؟

همانطور که دانستید، آرتروز گردن علائمی دارد که به تشخیص آن کمک می‌کند. اما بررسی علائم بخشی از مسیر تشخیص آرتروز گردن است. با مراجعه به پزشک متخصص، و انجام معاینات بالینی بیشتر، پزشک تشخیص دقیق‌تری خواهد داد.‌

تشخیص کاهش فاصلهٔ بین دو مهرهٔ مجاور، وجود استئوفیت‌ها در حاشیه‌های جسم مهره به‌ویژه در بخش جلویی آن، اسکلروز (افزایش چگالی استخوان) همراه با ایجاد استئوفیت‌ها در مفصل بین‌مهره‌ای پشتی از طریق انجام رادیوگرافی یا X-ray امکان‌پذیر است.

برای بررسی مهره‌ها، مفاصل فاست و کانال نخاعی پزشک متخصص استفاده از سی‌تی‌اسکن را توصیه می‌کند. و برای تشخیص بهتر در بررسی دیسک بین‌مهره‌ای، ریشه‌های عصبی و کانال نخاعی انجام ام‌آر‌آی توصیه می‌شود.

مراحل درمان آرتروز گردن چگونه است؟

درمان آرتروز گردن بسته به شدت بیماری و علائم آن می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌طور کلی، در مسیر درمان آرتروز گردن، مراحل زیر دیده می‌شود.

۱- درمان دارویی
۲- انجام مرتب فیزیوتراپی
۳- پرهیز از حرکات سریع و وضعیت‌های نامناسب به مدت طولانی
۴- استفاده از گردنبند‌های طبی
۵- استفاده از آب‌درمانی

همانطور که دانستیم، آرتروز گردن یک مشکل پیش‌رونده است و ممکن است در مسیر درمان‌ خود به چند درمان مکمل نیاز داشته باشد. امیدواریم با توضیحاتی که در این مقاله از مجلهٔ ره‌فیت آوردیم، بتوانید اطلاعات خود را در زمینهٔ آرتروز گردن افزایش دهید و در زمان کوتاهی، در مسیر سلامتی و تندرستی گام‌بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر