خشکی مفصل

علل و نشانه‌های خشکی مفصل | راهکارهای درمانی خشکی مفاصل

خشکی مفصل مشکلی آزاردهنده است که این علائم را دارد. وقتی نشانه‌های خشکی مفصل را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌شود گاهی این مشکل تنهایی ایجاد می‌شود و در برخی موارد، نشانۀ مشکل دیگری است. در این مقاله به بررسی علل و درمان خشکی مفصل می‌پردازیم.

آشنایی با علل و درمان خشکی مفصل و بررسی آن

یکی از مشکلاتی که مفصل بدن انسان را درگیر می‌کند، خشکی مفصل است. خشکی مفصل به شرایطی از بدن اطلاق می‌شود که در آن بافت همبند اطراف مفصل دچار آسیب شده و حجم آن کاهش می‌یابد. زمانی که کیفیت بافت همبند کاهش یابد، خشکی مفصل ایجاد می‌شود.

خشکی مفصل می‌تواند به افزایش میزان اصطحکاک بین مفصل‌ها منجر شده و مشکلات شدیدتری را برای مفصلی که درگیر خشکی شده است، ایجاد کند. خشکی مفصل می‌تواند در هر مفصلی ایجاد شود و یا در اثر مشکلات دیگری که در مفصل وجود دارد، رخ دهد. به‌عنوان مثال، زمانی که اولین نشانه‌های آرتروز گردن ظاهر می‌شود، ممکن است با احساس خشکی مفصل همراه باشد.

بیشترین مفصلی که می‌تواند دچار خشکی مفصل شود، زانو است. مفصل زانو بخشی است که بیشتر از همه دچار درد و التهاب می‌شود. در مراحل اولیه زانودرد، آب‌درمانی برای زانودرد می‌توان انتخاب درمانی بسیار مناسبی باشد. خوشبختانه برای دردهای مفصلی درمان‌های خوبی مشاهده می‌شود. همراهی آب درمانی در کنار درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی و یا سایر دردهای مفصلی امروزه بسیار رایج شده است.

خشکی مفصل شاید به اندازۀ آرتروز مشکلی دردناک نباشد، اما باز هم یک مشکل آزاردهنده است که ناراحتی بسیاری را برای افراد فراهم می‌کند. در‌ادامه، در این مقاله از مجلۀ ر‌هفیت، همراه شما هستیم تا با علل و درمان خشکی مفصل آشنا شویم.

خشکی مفاصل

تعریف خشکی مفصل چیست؟

تعریف علمی خشکی مفصل به شرایطی گفته می‌شود که در آن مایع میان‌بافتی یا غضروفی اطراف مفصل خشک و شکننده شده به‌طوری که از حرکت راحت و روان مفصل جلوگیری می‌کند. خشکی مفصل ممکن است در هر مفصلی دیده شود. خشکی مفصل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و یا حتی عوارض جانبی برخی بیماری‌های دیگر مانند انواع بیماری‌های التهابی باشد. در ادامه بیشتر به بررسی علل و درمان خشکی مفصل می‌پردازیم.

علت ایجاد خشکی مفصل چیست؟

همانطور که دانستید، خشکی مفصل عارضه‌ای دردناک است و به دلایلی که در ادامه بیان می‌کنیم ایجاد می‌شود. اگر این موارد در طول زندگی چنین مواردی در زندگی شما وجود داشته، به احتمال زیاد این موارد علت خشکی مفصل خواهد بود. این موارد شامل موارد زیر خواهد بود:

آسیب به مفصل

مواردی که آسیب ناگهانی یا فشار ناگهانی به مفصل وارد شود، در بلند مدت می‌تواند باعث خشکی زانو شود. بسیاری از ورزشکاران یا افرادی که کارهای بدنی انجام می‌دهند، در معرض خشکی مفصل هستند.

تحرک بیش از حد در مفصل

افرادی که به‌طور روزانه و در ساعت‌های بسیار به انجام کارهای مفصلی می‌پردازند، حتی کارهای سبک، در بلند مدت علت خشکی مفصل خواهند بود.

انجام حرکات تکراری

حرکات تکراری که به‌طور روزانه و بدون استراحت انجام می‌شوند، می‌توانند علت خشکی مفصل در آینده باشند.

کم آبی بدن

افرادی که به مدت طولانی در شرایطی قرار‌دارند که گرمای زیادی وجود داشته و کم آبی بدن را شامل می‌شود، ممکن است در بلند مدت به خشکی مفصل دچار شوند. کم آبی بدن موجب کاهش مایع میان بافتی شده و می‌تواند علت خشکی مفصل باشد.

آسیب دیدگی قبلی

یکی از مواردی که می‌تواند به‌طور ناگهانی دلیل خشکی مفصل باشد، آسیب دیدگی قبلی در مفصل است. آسیبی که از قبل شکل گرفته و بهبود یافته است، می‌تواند یک ناحیۀ آسیب‌پذیر و مستعد برای بروز خشکی مفصل باشد.

عدم تحرک

عدم تحرک در کنار تحرک زیاد نیز می‌تواند یکی از علل خشکی مفصل باشد. زمانی که مفصل به اندازۀ لازم تقویت نشده باشد، خشکی مفصل پدیدار خواهد شد.

افزایش سن

در برخی موارد، افزایش سن باعث تشدید موارد دیگر شده و می‌تواند علت اصلی خشکی مفصل باشد. ممکن است در سنین جوان‌تر تحرک زیاد و یا آسیب‌دیدگی وجود داشته باشد اما خشکی مفصل را نتیجه ندهد و با گذشت زمان و افزایش سن ناگهان پدیدار شود.

کمبود ویتامین

یکی از مواردی که می‌تواند علت خشکی مفصل باشد، کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن است که باعث کاهش مایع میان‌بافتی و یا تحلیل بافت غضروفی می‌شود. بهتر است میزان تمامی ویتامین‌ها به‌صورت سالانه درد بدن بررسی شود.

بیماری‌های التهابی

برخی بیماری‌های التهابی، مانند بیماری آرتریت، می‌تواند شرایطی را برای مفصل‌ها فراهم کند که در بلند مدت، علت اصلی خشکی مفصل باشد.

stiff joints 2

علائم و نشانه‌های خشکی مفصل چیست؟

بیماری خشکی مفاصل نشانه‌ها و علائمی دارد که توجه به آن می‌تواند در تشخیص این مشکل بسیار مفید باشد. بهتر است مجموع این علائم باهم در‌نظر گرفته شوند تا تشخیص خشکی مفصل آسان‌تر شود.

  • درد هنگام حرکت در مفصل
  • احساس کشیدگی و خشکی در مفصل
  • شنیدن صدای تق تق هنگام حرکت
  • حساسیت و احساس متورم شدن مفصل
  • کاهش دامنۀ حرکتی در مفصل که با سختی همراه است.

تشخیص خشکی مفصل چگونه است؟

زمانی که علائم بالا در مفصل‌های شما آشکار شده و با استراحت از بین نرود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص با بررسی‌های فیزیکی و گرفتن تاریخچۀ پزشکی و خانوادگی و پرسش سوال‌های مختلف، به بررسی دقیق علت خشکی مفصل می‌پردازد.

ممکن است پزشک متخصص به انجام تصویربرداری MRI نیز توصیه کند، زمانی که علائم خشکی مفصل با شدت بالا همراه است، برای دادن نظر دقیق‌تر این کار صورت می‌گیرد تا محل دقیق التهاب و یا آسیب مشخص شود.

راه درمان خشکی مفصل چیست؟

درمان خشکی مفصل شامل ترکیبی از روش‌های مختلف درمانی شامل درمان دارویی، حرکتی و جراحی است. در ادامه بیشتر با این درمان‌ها آشنا می‌شویم.

1- درمان دارویی

یکی از اولین‌ راه‌های درمان خشکی مفصل، استفاده از داروهای روان کنندۀ مفصل است. مانند روغن و کرم‌های مخصوص یا اسپری سیلیکون.

2- درمان‌های حرکتی

در مواردی که خشکی مفصل با درد و ناراحتی همراه است، در کنار داروهای روان کنندۀ مفصل استفاده از آب‌درمانی و فیزیوتراپی مفصل توصیه می‌شود. این درمان‌ها در یک بازۀ مشخص درنظر گرفته شده و با انجام حرکات مناسب برای افزایش دامنۀ حرکت مفصل همراه است.

3- درمان‌های جراحی

در مواردی که خشکی مفصل پیشرفت کرده و دامنۀ حرکت مفصل کاهش یافته و یا حرکت با درد زیاد همراه است، ممکن است پزشک متخصص توصیه به تزریق کورتیکواستروئید، تزریق اسید هیالورونیک یا حتی انجام جراحی داشته باشد.

علل خشکی مفاصل

درمان خانگی خشکی مفصل چیست؟

بسیاری از درمان‌های خانگی توسط پزشک نیز توصیه می‌شود. با این حال شما می‌توانید به‌عنوان درمان خانگی خشکی مفصل از ماساژ مفصل، استفاده از کیسۀ آب‌گرم، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی استفاده کنید. غذاهایی مصرف کنید که در تشکیل مایع میان‌بافتی مفصل موثر است. آب فراوان مصرف کنید، تحرک خود را شامل حرکات کششی در خانه افزایش دهید.، از مکمل‌های درمانی استفاده کنید و از روغن درمانی برای چرب کردن محل مفصل خشک شده بهره‌مند شوید.

خشکی مفصل در کدام قسمت شایع‌تر است؟

خشکی مفصل در هر بخش از بدن که در آن اصحطکاک مفصلی دیده می‌شود، رخ می‌دهد. اما بیشترین بخشی که دچار خشکی مفصل می‌شود، شامل انگشتان دست، کتف و شانه، زانو و ران، مچ پا، ستون فقرات و گردن است.

چطور از خشکی مفصل پیشگیری کنیم؟

توصیه‌هایی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند در پیشگیری از خشکی مفصل موثر باشد. بهترین راه پیشگیری، توجه به راه بروز آن است. شما می‌توانید با تغییر رژیم‌غذایی خود که شامل وعده‌های غذایی کامل و جامع از مواد مغذی مورد نیاز استخوان‌های بدن باشد، مانند اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها از خشکی مفصل پیشگیری کنید.

افزایش تحرک، کاهش وزن اضافی، انجام حرکات کششی در طول روز و مصرف مکمل‌های حاوی گلوکزامین و کندرویتین موارد دیگری هستند که از بروز خشکی مفصل جلوگیری می‌کنند.

در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت همراه شما بودیم تا با علل و درمان خشکی مفصل آشنا شویم. خشکی مفصل مشکل رایجی است که وقوع آن می‌تواند برای افراد بسیار آزاردهنده باشد. درمان خشکی مفصل ترکیبی از چند روش درمانی شامل افزایش تحرک و دارو است. در این زمینه شما می‌توانید با متخصصان مجموعۀ رهفیت تماس بگیرید. رهفیت یک مجموعۀ آب‌درمانی و فیزیوتراپی جامع است که با تجهیزات روز دنیا و کارشناسان مجرب، آمادۀ خدمت به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر