واریس پا

بررسی علل و درمان واریس پا + نکات درمان خانگی و دارویی

واریس پا یک مشکل آزار‌دهنده است که هیچ کس دوست ندارد به آن مبتلا شود. علائم واریس پا با رگ‌هایی تیره رنگ و برآمده همراه است و اگر می‌خواهید از این عارضه پیشگیری کنید، رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه بیشتر دربارۀ علل و درمان واریس پا می‌خوانیم.

بررسی کامل علل و درمان واریس پا

زمانی که نشانه‌های واریس آشکار می‌شود، بیش از همه، این تاثیر واریس بر زیبایی است که افراد را نگران می‌کند. واریس پا یک مشکل آزار‌دهنده است که هم با درد و ناراحتی همراه است و هم ظاهری ترسناک به ماهیچه‌های شما می‌بخشد. این نوع واریس در پشت پا بروز می‌کند و می‌تواند نگرانی‌های فراوانی را برای افراد به‌همراه داشته باشد.

هرچند که واریس یک مشکل آزار‌دهنده است، اما راه درمانی آن بسیار ساده است. شما می‌توانید با استفاده از آب‌درمانی که یکی از راه‌های درمان واریس است استفاده کنید. آب‌درمانی برای پادرد نه‌تنها با کاهش علائم واریس همراه است، بلکه خواص بسیاری را نیز به‌خود اختصاص داده که به افراد توصیه می‌شود در حالت عادی، حداقل هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنند. آگاهی از خواص آب درمانی می‌تواند باعث پیشگیری از بروز مشکلات مفصلی بسیاری شود.

همانطور که می‌دانید، متورم شدن رگ‌های پا در اثر فشار باعث ایجاد واریس می‌شود. بنابراین؛ یکی از راه‌های پیشگیری از واریس پا، حفظ تناسب‌اندام است. در برخی موارد، فشار وارد شده ناشی از وزن اضافه نیست و به‌دلیل مشکلات مفصلی ایجاد می‌شود. در این شرایط، درمان واریس پا به کمک حرکات ورزشی اصلاحی نیز صورت می‌گیرد. زمانی که از حرکات اصلاحی برای پای ضربدری استفاده می‌شود، درمان واریس نیز اتفاق می‌افتد.

در ادامه، همراه شما هستیم تا آگاهی بیشتری نسبت به علل و درمان واریس پا بدست آوریم. در این مقاله از مجلۀ رهفیت، اطلاعات لازم برای آشنایی با علت واریس و راه درمان آن آورده شده است.

علت به وجود آمدن واریس پا

تعریف واریس پا چیست؟

واریس پا (Varicose Veins) در اصطلاح علمی، وضعیتی در پاها را بیان می‌کند که در آن رگ‌های سطحی پا به دلیل ضعف عضلانی و ماهیچه‌ای و یا آسیب در دیواره‌های آن‌ها، متورم شده و به‌هم می‌پیچند و در‌ نهایت، ظاهری ترسناک را برای ماهیچه‌های پا ایجاد می‌کنند. این عارضه معمولاً با تغییر رنگ رگ‌ها به آبی یا بنفش و برجستگی آن‌ها در زیر پوست همراه است. واریس پا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عروقی است که بیشتر در زنان و افراد مسن دیده می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌هایی مانند درد، سنگینی، و خستگی در پاها گردد.

علائم واریس پا چیست؟

برای اینکه با دقت بیشتری واریس پا را بررسی کنید باید به این علائم و نشانه‌ها توجه داشته باشید. برای واریس پا، این نشانه‌ها به مدت طولانی آشکار شده و از بین نمی‌روند.

  • احساس درد و کوفتگی به‌ویژه در پشت پاها
  • احساس سنگینی در پاها
  • تورم و کبودی در پاها
  • احساس خارش
  • بروز رگ‌های برآمده به رنگ آبی یا بنفش
  • تورم مویرگ‌ها

علت واریس پا چیست؟

همانطور که دانستید، واریس پا مشکلی است که با التهاب و تورم مویرگ‌های پا به ویژه مویرگ‌های سطحی پشت پا همراه است. بنابراین؛ هر کاری که باعث این تورم و التهاب شود، می‌تواند علت اصلی واریس پا باشد. مانند:

  • زمانی که افراد به مدت طولانی در حالت ایستاده هستند و استراحت کافی ندارند، در بلند مدت به واریس پا دچار می‌شوند.
  • زمانی که گردش خون در پا کاهش یابد، در اثر عدم تحرک یا قرارگیری در وضعیت نامناسب به مدت طولانی، در بلند مدت واریس پا شکل می‌گیرد.
  • پوشیدن لباس‌های نامناسب که باعث کاهش جریان خون می‌شود.
  • عدم تحرک در سنین بزرگسالی که با تحلیل ماهیچه‌ها و فشار روی آن‌ها همراه است.
Varicose veins

درمان واریس پا چگونه است؟

درمان واریس پا شامل چند روش درمانی است که بسته به شدت و میزان آن می‌تواند متفاوت باشد. اما عمده درمان‌هایی که برای واریس پا وجود دارد، شامل موارد زیر است.

1- اسکلروتراپی

در این روش درمان واریس پا، یک محلول خاص به داخل رگ‌های واریسی تزریق شده که این محلول باعث بسته‌شدن و تخریب دیواره‌های رگ‌های واریسی می‌شود. این روش معمولاً بیشتر روی رگ‌های کوچک تا متوسط اثر‌گذار است.

2- لیزر درمانی

یک روش درمانی غیرتهاجمی واریس پا استفاده از لیزرهای مخصوص است. در این روش به کمک انرژی لیزر، رگ‌های واریسی مسدود شده و یا از بین می‌روند. لیزردرمانی به عنوان یک گزینه سریع و راحت شناخته می‌شود.

3- پوشیدن جوراب فشرده

یکی از راه‌های درمان واریس به‌ویژه در مراحل اولیه، استفاده ازجوراب‌های فشرده است. این جوراب‌ها به بهبود گردش خون کمک کرده و فشار لازم را به رگ‌ها وارد می‌کنند تا خون از پاها به سمت قلب هدایت شود. این روش یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین راهکارها برای کاهش علائم واریس و یک درمان اولیه واریس پا است.

4- جراحی

در مواردی که واریس پا شدیدتر است، جراحی ممکن است یک گزینۀ ضروری باشد. این شامل روش‌هایی مانند فلبکتومی (برداشتن رگ‌های واریسی) یا جراحی آندوسکوپی برای شناسایی و برداشتن رگ‌های آسیب دیدۀ واریسی است.

5- رادیوفرکوئنسی

در این روش درمانی واریس پا، یک پروب به داخل رگ‌های واریسی وارد می‌شود که در نتیجۀ آن و با استفاده از انرژی رادیوفرکوئنسی، رگ واریسی گرم شده و در‌نهایت بسته می‌شود.

6- کرم‌ها و پمادها

یک روش درمانی مکمل که همراه با روش‌های درمانی دیگر پیشنهاد می‌شود، استفاده از کرم‌ها و پمادهای موضعی است که می‌تواند به کاهش علائم کمک کند، هرچند که این روش معمولاً برای درمان کامل واریس به‌تنهایی کافی نیست و حتما باید به‌عنوان یک روش درمانی مکمل به‌کار گرفته شود.

7- درمان دارویی

استفاده از داروهای رقیق‌کنندۀ خون مانند آسپرین و یا وارفارین برای کاهش خطر لخته‌های خون در رگ‌های واریسی و یا استفاده از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک برای تسکین درد و کاهش التهاب ناشی از واریس تجویز خواهند شد.

درمان واریس پا

درمان خانگی واریس پا چیست؟

درکنار درمان‌هایی که پزشک متخصص پیشنهاد می‌دهد، بهره‌گیری از برخی درمان‌های خانگی می‌تواند در تسریع بهبود علائم واریس پا موثر باشد. این درمان‌ها را می‌توانید با نظر پزشک متخصص به‌کار بگیرید.

1- داروهای گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی که خاصیت ضد التهابی داشته و یا با رقیق کردن خون همراه هستند، می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی واریس پا استفاده شوند.

2- حجامت

یک روش سنتی که برای درمان رگ‌های واریسی پا استفاده می‌شود، حجامت است. این روش سنتی ممکن است به بهبود جریان خون و کاهش درد کمک کند، هرچند که شواهد علمی کافی برای اثربخشی آن وجود ندارد. اما در مراحل اولیه می‌تواند اثرگذار باشد.

3- ورزش

فعالیت بدنی منظم مانند پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه‌سواری از جمله راه‌هایی است که به بهبود گردش خون در پاها و تقویت ماهیچه‌های پا کمک کرده و خطر بروز واریس را کاهش می‌دهد.

چگونه از واریس پا جلوگیری کنیم؟

در پیشگیری از واریس پا، نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند مفید باشد. این موارد در ادامه آماده است.

  • حفظ تناسب اندام
  • پیاده‌روی منظم و روزانه حتی کوتاه
  • رژیم غذایی غنی از فیبر برای بهبود گردش خون
  • پرهیز از قرارگیری در وضعیت نامناسب به مدت طولانی
  • استفاده از کفش‌های مناسب
  • پوشین لباس‌های مناسب
  • استراحت کافی در روز برای
  • کاهش فشار روی پاها
  • ماساژ پا برای بهبود گردش خون

در این مقاله از مجلهٔ رهفیت همراه شما بودیم تا علل و درمان واریس پا را بررسی کنیم. همانطور که دانستید واریس پا مشکل حادی نیست و درمان آن نیز راحت است. امیدواریم با اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار‌دادیم، بتوانید در زمانی کوتاه سلامتی و تندرستی خود را بازیابید. برای استفاده از خدمات آب درمانی و فیزیوتراپی مجموعه رهفیت، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر