درمان زانودرد با فیزیوتراپی

راه درمان زانودرد با فیزیوتراپی و تاثیر آن بر درد زانو

اگر به فکر درمان بی‌دردسر و ایمن برای زانو‌درد خود هستید، درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی را امتحان کنید. روش درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی یکی از انواع درمان‌های غیر‌تهاجمی است که امروزه توسط پزشکان بسیاری توصیه می‌شود. در‌ادامه بیشتر با تاثیرات درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی آشنا می‌شویم.

آشنایی با بهترین تاثیرات درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی

یکی از روش‌های درمان زانودرد و انواع دردهای مفصلی در دنیای امروز، فیزیوتراپی است. فرآیند فیزیوتراپی در‌ کنار افراد متخصص صورت می‌گیرد که با دانش و علمی که بدست آوردند، به افراد کمک می‌کنند تا اطلاعات خود را در زمینۀ مشکل فعلی افزایش داده و از روند درمان آگاه شوند.

فیزیوتراپی ترکیبی از حرکات درمانی با استفاده از تجهیزات روز است که بسیاری از مشکلات مفصلی را شامل می‌شود. به‌ویژه افرادی که نشانه‌های آرتروز زانو را در مفصل خود مشاهده می‌کنند و یا می‌خواهند به درمان خشکی مفاصل بپردازند، می‌توانند نگاهی درمانی به فیزیوتراپی داشته باشند.

درمان اصلی فیزیوتراپی شامل انجام انواع مختلف حرکات اصلاحی است. حرکات اصلاحی تاثیرات ترکیبی مختلفی دارند و به‌طور عمومی می‌توانند وضعیت مفصل را بهبود دهند. انجام حرکات اصلاحی پای ایکس در قالب فیزیوتراپی می‌تواند مسیر درمان این عارضه را کاهش دهد.

زانو یک مفصل ساده اما پرکار است که در طول زندگی افراد دچار مشکلات فراوانی می‌شود. در ادامۀ این مقاله از مجلۀ رهفیت همراه شما هستیم تا با تاثیر درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی آشنا شده و از مزایایی آن آگاه شویم.

فیزیوتراپی زانو

روند درمان زانو درد با فیزیوتراپی

اگر برای درمان زانو درد خود از فیزیوتراپی استفاده می‌کنید، دانستن روند درمان زانو درد با فیزیوتراپی خالی از لطف نخواهد بود. زمانی که برای درمان زانو درد با فیزیوتراپی به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید، یک کارشناس فیزیوتراپ مجرب یا یک پزشک متخصص فیزیوتراپ شما را همراهی می‌کند.

در ابتدا پزشک متخصص برای درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی به بررسی و ارزیابی کلی اندام‌های تحتانی می‌پردازد و سپس این بررسی را در لگن و ران‌ها ادامه داده و در‌نهایت، در مچ پا به اتمام می‌رساند.

در این مرحله پزشک متخصص فیزیوتراپ با با پرسش‌های مختلف و ارزیابی اولیه، یک پرونده پزشکی برای شما تشکیل می‌دهد. این پرسش‌ها می‌تواند شامل نحوۀ زندگی و رژیم غذایی شما، سابقۀ خانوادگی، میزان تحرک، بیماری‌های زمینه‌ای، سن، ژنتیک و مواردی از این دست باشد.

پزشک متخصص فیزیوتراپ بررسی می‌کند که علت مراجعه شما به مرکز فیزیوتراپی چه بوده و زانو درد شما چطور ایجاد شده است. زمانی که پزشک متخصص فیزیوتراپ اطلاعات کامل دربارۀ مفصل زانوی شما را به دست آورد یک برنامۀ تمرینی برای شما در‌نظر گرفته و بسیاری از حرکات موثر در درمان زانو درد با فیزیوتراپی را به شما معرفی می‌کند. ارزیابی اولیۀ پزشک متخصص فیزیوتراپ در معاینۀ مفصل زانوی شما شامل موارد زیر است ‌:

  • بررسی نحوۀ راه رفتن
  • میزان واکنش به لمس کردن
  • اندازه‌گیری دامنۀ حرکت
  • اندازه‌گیری قدرت زانو
  • ارزیابی وضعیت تعادلی
  • اندازه‌گیری میزان تورم
  • میزان پاسخگویی به تست‌های انجام شده روی زانو
فیزیوتراپی برای زانودرد

مزایای درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی

همانطور که می‌دانید زانو‌درد یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که برای بدن افراد ایجاد می‌شود، این مشکل می‌تواند انجام کارهای روزمرۀ افراد را با اختلال مواجه کرده و در طول روز ناراحتی فراوانی را برای آنها ایجاد کند.

افراد با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی می‌توانند از مهمترین مزیت فیزیوتراپی زانو که تقویت ماهیچه‌ها بدون فشار به مفصل زانو است، استفاده کنند. درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی به افراد کمک می‌کند تا درد زانوی آنها تسکین یافته و با افزایش قدرت ماهیچه‌ها فشار کمتری به مفصل زانو وارد شود. به طور خلاصه بهترین مزایای فیزیوتراپی زانو در ادامه برای شما آورده شده است.

کاهش التهابات مفصل زانو

تحریکی که در درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی شکل می‌گیرد، کمک می‌کند تا التهاب بافت زانو کاهش یابد.

افزایش قدرت و استقامت مفصل

زمانی که مفصل زانو دچار درد و آسیب است، افزایش قدرت ممکن نیست. فیزیوتراپی کمک می‌کند قدرت مفصل افزایش یافته بدون آنکه درد خاصی احساس شود.

بهبود وضعیت تعادلی بدن

از آن‌جایی که فیزیوتراپی قدرت مفصل را باز می‌گرداند، وضعیت تعادلی بدن نیز بهبود می‌یابد.

کاهش میزان درد

زمانی که ماهیچه‌ها و عضلات به کمک فیزیوتراپی تقویت شوند و دامنۀ حرکت مفصل بهبود یابد، درد زانو نیز کاهش می‌یابد.

کاهش احتمال نیاز به جراحی زانو

زمانی که نشانه‌های بهبود مفصل آشکار شود، امکان نیاز به جراحی نیز کاهش می‌یابد.

درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی شامل چه تمریناتی است؟

درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی شامل تقویت ماهیچه‌های مفصل زانو و پا است که با جذب فشار و تنش به خود می‌توانند از آسیب بیش از حد و ساییدگی مفصل زانو جلوگیری کنند.

حرکاتی که در درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی به‌کار می‌روند بیشتر به تقویت ماهیچه‌ها و عضلات پا پرداخته و معمولا شامل موارد زیر است.

1-کشش عضلات چهار سر ران
2-تمرینات تقویتی باسن
3- کشش همسترینگ

طول مدت درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی چقدر است؟

زمانی که به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه می‌کنید و پزشک متخصص شرایط عمومی بدن شما را بررسی می‌کند، با آگاهی از وضعیت مفصل زانو و تکمیل پرونده شما یک بازه زمانی مشخص را برای شما تخمین می‌زند.

این بازه زمانی بسته به نوع عارضه زانو درد، علت آن و شدت درد متغیر و متفاوت است. معمولاً درمان زانو درد با فیزیوتراپی با یک الی دو جلسه در هفته و به مدت حداقل سه ماه صورت می‌گیرد.

درمان درد زانو با فیزیوتراپی

هزینۀ درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان زانودرد با فیزیوتراپی مطرح می‌شود، هزینه‌های درمان است. همانطور که می‌دانید، درمان زانودرد با فیزیوتراپی، شامل چندین جلسه است و طول درمان می‌تواند از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد. هزینه‌های درمان زانودرد با فیزیوتراپی به شدت بیماری و نوع آن و نوع تمرین‌های موردنیاز بستگی دارد.

درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی مدت‌دار بوده و نیازمند پرداخت هزینۀ در هر جلسه است. اما در برخی موارد، این تنها راه درمانی برای مشکلات مفصلی خواهد بود. بنابراین؛ پزشک متخصص با بررسی وضعیت فعلی بیمار و تشکیل پرونده، هزینه‌های درمان زانودرد با فیزیوتراپی را مشخص خواهد کرد.

درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی شامل چه مواردی است؟

در مراجعه به مرکز فیزیوتراپی، در‌ابتدا پزشک متخصص با انجام ارزیابی اولیه، به تشکیل پرونده می‌پردازد و سپس با توجه به نوع مشکل و شدت آن، درمان‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. اما به‌طور کلی، درمان زانودرد با فیزیوتراپی شامل موارد زیر خواهد بود.

  • درمان‌های حرکتی به کمک تجهیزات
  • انجام حرکات ورزشی به کمک آب‌درمانی
  • استفاده از روش اولتراسوند
  • استفاده از تحریک الکتریکی
  • استفاده از نوار حرکتی
  • استفاده از گرما یا یخ
  • ماساژ بافت‌ها برای تحریک مفصل زانو

درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی در کلینیک رهفیت

 یکی از بهترین کلینک‌های فیزیوتراپی که می‌توانید برای درمان زانو‌درد با فیزیوتراپی به آن مراجعه کنید، کلینیک فیزیوتراپی رهفیت است. در کلینیک رهفیت تجهیزات روز دنیا در کنار کارشناسان مجرب همراه شما هستند تا در زمانی کوتاه بتوانید سلامتی و تندرستی خود را بازیابید. هم‌اکنون می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر