کوتاهی آشیل پا

بررسی عارضه کوتاهی آشیل پا + علائم و راه درمان

اگر احساس درد در مچ پا دارید، شاید به کوتاهی تاندون آشیل مبتلا شده‌اید. در این عارضه آشیل پا که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تاندون‌های بدن است، در فاصلۀ عضله ساق پا و استخوان پا از طول مناسبی برخوردار نبوده و این کوتاهی موجب می‌شود حرکت دادن پا با مشکل و تلاش بیشتری همراه باشد. در ادامه در این مقاله از مجله رهفیت با علل و درمان کوتاهی آشیل پا آشنا خواهیم شد.

بررسی علل و درمان کوتاهی آشیل پا

تاندون‌ها، یکی از اصلی‌ترین اعضای بخش‌های حرکتی بدن است. یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تاندون‌هایی که در بدن انسان شناسایی شده است، تاندون آشیل است. محل قرارگیری این تاندون در پشت مچ پا می‌باشد به کمک آن، عضلات پشتی ساق پا به استخوان پاشنه متصل است.

محل قرارگیری این تاندون باعث شده که این بخش از پا دچار مشکلات مختلفی از جمله مشکل کوتاهی آشیل پا باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود و یکی از راه‌های درمان کوتاهی آشیل پا، استفاده از مزایای آب‌درمانی برای تقویت عضلات است. به‌عنوان مثال، برای افرادی که کارهای فیزیکی بیشتری در طول روز انجام می‌دهند، این عارضهٔ دردناک بیشتر آشکار می‌شود.

علائم و نشانه‌های کوتاهی آشیل پا مختلف است و فشاری که به بخش‌های مختلف پا وارد می‌کنند، تشخیص آن را با مشکل مواجه می‌کند. به‌ویژه افرادی که به زانو‌درد در‌ هنگام رانندگی دچار هستند، به‌سختی متوجه می‌شوند که در برخی موارد، مشکل در کوتاهی آشیل پا است.‌

در ادامه از این مقالهٔ رهفیت همراه شما هستیم تا به بررسی علل و درمان کوتاهی آشیل پا پرداخته و نکات مهم دربارهٔ این عارضه را مطالعه کنیم. رهفیت یک مرکز آب‌درمانی و فیزیوتراپی است که در درمان مشکلاتی مانند کوتاهی آشیل پا و سایر مشکلات مفصلی و بازیابی توان مفصلی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با کمک متخصصان این مجموعه، در مسیر بهبود مشکلات مفصلی و عضلانی خود گام بردارید. امیدواریم نکاتی که در این مقاله بیان می‌شود در‌جهت درمان مشکل فعلی شما موثر باشد.

علت کوتاهی آشیل پا

تعریف کوتاهی آشیل پا چیست؟

در تعریف کوتاهی آشیل پا باید ابتدا به بررسی آناتومی آن بپردازیم. تاندون آشیل یک بافت رشته‌ای بسیار محکم از جنس بافت همبند متراکم بوده و دارای فیبر‌های کلاژن است. این تاندون از ساق پا تا پاشنهٔ پا کشیده شده و با اتصال عضلات ساق پا به پاشنه همراه است.

برای حفاظت از تاندون آشیل، کیسه‌هایی حاوی بورسا وجود دارند که در پشت پا قرار گرفته‌اند. در‌صورتی که در پاشنهٔ پا عضلات منقبض شوند یا در‌حالت انقباض باشند، موجب کوتاهی تاندون آشیل پا خواهد شد.

علت کوتاهی آشیل پا چیست؟

در بررسی علت کوتاهی آشیل پا مشاهده می‌شود که در بسیاری از موارد، این یک عارضهٔ مادرزادی است. اما این عارضه می‌تواند بعد از تولد نیز رخ دهد. افرادی که بیشتر فعالیت‌های خود را به‌طور ناگهانی افزایش داده و یا تغییر می‌دهند و یا حرکات چرخشی سریع دارند، می‌توانند به این عارضه دچار شوند. به‌طور کلی موارد زیر می‌تواند یکی از علل کوتاهی آشیل پا باشد.

  • ورزش‌های پر تحرک مانند فوتبال، ژیمناستیک و بسکتبال
  • رقصیدن
  • دویدن با شدت بالا
  • حرکات کششی بدون گرم کردن

علائم کوتاهی آشیل پا چیست؟

در بررسی علائم و نشانه‌های کوتاهی آشیل پا باید گفت که هنگام بروز این عارضه، فرد از احساس درد و کشیدگی و گرفتگی در عضلات بخش پشتی شکایت دارد. دردی که مانع حرکت شده و یا هنگام چرخیدن و پیچیدن دامنهٔ فعالیت فرد را کاهش می‌دهد.

علائم کوتاهی آشیل پا

راه درمان کوتاهی آشیل پا چیست؟

درمان کوتاهی آشیل پا با توجه به شدت آن متفاوت است. اما اصلی‌ترین راه درمان کوتاهی آشیل پا، جراحی است. جراحی کوتاهی آشیل پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

جراحی افزایش طول تاندون آشیل

در این روش، پزشک متخصص با ایجاد چند برش کوچک روی تاندون، در بخش‌های مختلف آن، باعث می‌شود تا در زمان التیام یافتن آن، بافت جدید در بخش‌های برش زده شده شکل گرفته و در‌نهایت، طول تاندون آشیل افزایش یابد.

برش عضلهٔ دوقلوی ساق پا

یکی دیگر از روش‌های درمان کوتاهی آشیل پا، برش در بخش فیبر‌های عضلانی متصل به تاندون است تا با آزادسازی تاندون آشیل، دامنهٔ حرکت آن افزایش یابد.

برش z در تاندون

یکی دیگر از روش‌های درمان کوتاهی آشیل پا، به‌ویژه زمانی که طول این کوتاهی زیاد است، ایجاد برش‌هایی به شکل z در تاندون آشیل است. این برش‌ها که عمیق نیستند و فقط با هدف تحریک رشد تاندون اتفاق می‌افتند، در طول مدت درمان، باعث افزایش طول تاندون خواهند شد.

درمان خانگی کوتاهی آشیل پا چیست؟

زمانی که به کوتاهی آشیل پا دچار باشید، توجه به برخی نکات می‌تواند به‌عنوان درمانی خانگی کوتاهی آشیل پا درنظر گرفته شود. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می‌شویم.

ماساژ درمانی

یکی از راه‌های تحریک بافت تاندون آشیل و درمان کوتاهی آشیل پا، استفاده از ماساژ درمانی است. این روش باعث می‌شود که در بلند مدت، با تحریک بافت همبند تاندون، کمی افزایش طول رخ دهد.

کمپرس یخ

اگر کوتاهی آشیل پا با درد و ناراحتی همراه است، ترکیب ماساژ‌ درمانی و کمپرس یخ می‌تواند با کاهش درد کوتاهی آشیل پا همراه باشد.‌

ورزش مچ پا

ورزش دادن مچ پا به داخل و خارج نیز یکی از راه‌های درمان خانگی کوتاهی آشیل پا است که شما می‌توانید در طول روز چندین بار به انجام آن بپردازید.

استفاده از داروهای ضد التهابی

برای کاهش درد و التهاب ناشی از کوتاهی آشیل پا، شما می‌توانید با نظر پزشک متخصص از داروهای ضد التهابی برای کاهش درد استفاده کنید.

آب درمانی و فیزیوتراپی

زمانی که با جراحی به درمان کوتاهی آشیل پا می‌پردازید، برای گذراندن دورهٔ نقاهت خود می‌توانید از آب‌درمانی و فیزیوتراپی برای کاهش درد و تحریک بیشتر بافت تاندون آشیل پا بهره‌مند شوید.

shortened achilles tendon 2

برای درمان کوتاهی آشیل پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر با احساس درد در مچ پا و گرفتگی در عضلات ساق پا همراه هستید، برای شروع درمان این مشکل می‌توانید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. اگر به پزشک متخصص ارتوپد دسترسی ندارید، می‌توانید نظر یک متخصص فیزیوتراپی را بررسی کنید. در‌ نهایت، اگر نیاز به جراحی باشد، پزشک متخصص شما را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد تا جراحی لازم روی تاندون آشیل پا صورت گیرد.

در این مقاله از رهفیت همراه شما بودیم تا به بررسی علل و درمان کوتاهی آشیل پا بپردازیم. اکنون که با تعریف کوتاهی آشیل پا و درمان آن آشنا شدید، می‌توانید با خیالی آسوده در مسیر سلامتی و تندرستی خود گام بردارید.

برای گذراندن دورهٔ نقاهت با آرامش، می‌توانید به مرکز فیزیوتراپی و آب‌درمانی رهفیت مراجعه کنید. هم‌اکنون می‌توانید با کارشناسان مجرب رهفیت تماس بگیرید و پاسخ پرسش‌های لازم در این باره را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر