ناپایداری کشکک زانو

بررسی علل و علائم ناپایداری کشکک زانو + راه درمان

وقتی ناپایداری کشکک زانو دارید، درد و ناراحتی و خالی کردن زانو از جمله نشانه‌های آن است. علل ناپایداری کشکک زانو می‌تواند ضربه یا ژنتیک باشد و راه درمان ناپایداری کشکک نیز شامل فیزیوتراپی، آب درمانی و جراحی است. در ادامهٔ این مقالهٔ رهفیت همراه شما هستیم تا علل و درمان ناپایداری کشکک زانو را بررسی کنیم.

تشخیص علت و درمان ناپایداری کشکک زانو

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زانو کشکک نام دارد. کشکک که نام علمی آن پاتلا است، بزرگترین غضروف مخروطی شکل در بدن است که نقش مهمی در حرکت زانو ایفا می‌کند. این استخوان مثلثی شکل در جلوی زانو قرار گرفته و نقش آن محافظت از مفصل زانو است.

موارد بسیاری می‌توانند باعث آسیب به کشکک زانو شده و علت ناپایداری آن باشد. درمان ناپایداری کشکک زانو در دو مرحله اتفاق می‌افتد، اول کاهش درد و دوم رفع کردن علت ناپایداری کشکک زانو.

برای کاهش درد مسیرهای مختلفی وجود دارد. اصلی‌ترین راه درمان زانودرد با فیزیوتراپی است. در کنار این روش درمان، استفاده از آب درمانی برای پا‌درد نیز توصیه می‌شود. زمانی که علت ناپایداری زانو مشخص شد، درمان آن می‌تواند شامل ورزش و یا جراحی باشد.

زمانی که ناپایداری کشکک زانو شدت یافت، مشکلات جانبی دیگری مانند خالی کردن زانو نیز شکل می‌گیرد. در این مواقع، برای درمان خالی کردن زانو باید ابتدا ناپایداری کشکک زانو درمان شود. در ادامۀ این مقاله از مجلۀ رهفیت همراه شما هستیم تا به بررسی علل و درمان ناپایداری زانو بپردازیم و اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آوریم.

علل ناپایداری کشکک زانو

تعریف ناپایداری کشکک زانو

در ابتدا برای تعریف ناپایداری کشکک زانو بهتر است آناتومی آن را بررسی کنیم. در بررسی آناتومی کشکک زانو دو سطح اصلی مشاهده می‌کنیم. سطح قدامی، که این یک سطح خشن و محدب می‌باشد و به سمت بیرون قرار گرفته است و سطح خلفی که یک سطح صاف بوده و روی انتهای پایینی استخوان ران یا فمور قرار گرفته است. روی این سطح صاف با غضروف پوشیده شده است که در نهایت باعث حرکت آسان‌تر کشکک روی استخوان ران می‌شود.

عملکرد کشکک زانو مانند یک قرقره است. کشکک زانو در واقع نیروی کششی تاندون عضله چهار سر ران را کنترل می‌کند. در نتیجه کارایی عضله در باز کردن مفصل زانو افزایش پیدا می‌کند.همچنین کشکک زانو مانع از خم شدن و تا شدن زانو به سمت جلو شده و در برابر ضربات مستقیم وارد شده، از زانو محافظت می‌کند. زمانی که این کشکک در اثر ضربه یا فشار آسیب ببیند، از جای خود خارج شود و یا دچار شکستگی شود، ناپایداری کشکک زانو رخ می‌دهد. در ادامه با علائم و علت این مشکل آشنا خواهیم شد.

علائم ناپایداری کشکک زانو

در بررسی علائم ناپایداری کشکک زانو می‌توان موارد زیر را مشاهده کرد.

  • درد و ناراحتی در بخش جلویی زانو در هنگام حرکت
  • احساس خالی شدن زانو به صورت ناگهانی
  • عدم تحمل وزن بدن توسط زانو
  • صدا دادن زانو مانند صدای سایش در هنگام حرکت
  • دشواری در حرکت مانند لنگیدن
  • احساس تکان خوردن و جابجایی در کشکک

علت ناپایداری کشکک زانو چیست؟

در بررسی علل ناپایداری کشکک زانو موارد مختلفی وجود دارد که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. به‌طور‌ کلی، اصلی‌ترین علل ناپایداری کشکک زانو، انحراف‌های استخوانی و تغییر شکل زانو است. به‌عنوان مثال، کم عمق بودن ناودان کشکک و یا استخوان ران، ناهنجاری‌های دیگر مانند زانوی ضربدری یا چرخش استخوان از جمله علل ناپایداری کشکک زانو خواهد بود. در ادامه بیشتر بررسی علل ناپایداری کشکک زانو می‌پردازیم.

آسیب‌های تروماتیک

یکی از علل اصلی ناپایداری کشکک زانو، آسیب‌های شدید است. انجام حرکت‌های ناگهانی، تغییر جهت ناگهانی، چرخش سریع، پریدن و فرود آمدن با فشار زیاد، ضربۀ مستقیم و استفادۀ بیش از حد از مفصل زانو، از جمله علل ناپایداری کشکک زانو است.

مشکل در آناتومی زانو

در برخی موارد این ساختار آناتومیکی زانو است که می‌تواند موجب ناپایداری کشکک شود. به‌عنوان مثال، ضعف عضلات اطراف ناحیۀ زانو انحراف زانو، چرخش استخوان لگن و ساق پا از جمله علل ناپایداری کشکک زانو خواهد بود.

افزایش سن و شرایط پزشکی

از جمله مواردی که می‌تواند یکی از علل ناپایداری زانو باشد، افزایش سن و شرایط پزشکی است. با افزایش سن و تحلیل قدرت عضلانی در کنار بروز بیماری‌های التهابی، می‌تواند از اصلی‌ترین علل ناپایداری کشکک زانو در سنین بالا باشد.

علائم ناپایداری کشکک زانو

راه تشخیص ناپایداری زانو

زمانی که با احساس درد در زانو به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، ابتدا پزشک شرح حال دقیقی از وضعیت شما می‌گیرد و سپس به انجام معاینات بالینی می‌پردازد. در این مرحله، پزشک با لمس زانو و محل قرارگیری کشکک، در‌حالت ایستاده و نشسته، شدت ناپایداری زانو را بررسی می‌کند. در ادامه نیز ممکن است پزشک متخصص برای انجام بررسی‌های بیشتر شما را به انجام رادیوگرافی ارجاع دهد. در بیشتر موارد، ناپایداری کشکک زانو می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

شکستگی

اگر در معاینۀ اولیه، پزشک متخصص تشخیص داد علت ناپایداری کشکک زانو ناشی از شکستن آن در اثر ضربه و آسیب است، با ثابت نگه‌داشتن مفصل و عدم حرکت آن، به درمان ناپایداری کشکک می‌پردازد.

در رفتگی

اگر علت ناپایداری کشکک زانو ناشی از دررفتگی کشکک باشد، در اولین قدم پزشک تلاش می‌کند تا کشکک را جا بیندازد.

بیماری‌های التهابی

اگر ناپایداری کشکک ناشی از عوارض جانبی بیماری‌های التهابی مفصلی باشد، ابتدا برای درمان ناپایداری کشکک زانو پزشک متخصص به درمان بیماری‌های التهابی می‌پردازد.

درمان ناپایداری کشکک زانو چیست؟

زمانی که پزشک متخصص علت ناپایداری کشکک زانو را تشخیص داد، در زمانی کوتاه درمان را آغاز می‌کند. با‌توجه به اینکه علت ناپایداری کشکک زانو شامل کدام یک از موارد در رفتگی، شکستگی و یا آرتروز باشد، درمان ویژۀ متناسب با آن را پیشنهاد می‌دهد.

درمان‌های دارویی

زمانی که علت ناپایداری کشکک زانو ناشی از بیماری‌های زمینه‌ایی باشد، درمان با دارو اولین مسیر درمان ناپایداری کشکک زانو خواهد بود.

فیزیوتراپی

زمانی که پزشک متخصص تشخیص دهد علت ناپایداری کشکک زانو، ناشی از ضعف عضلات زانو است، درمان ناپایداری کشکک زانو را از راه فیزیوتراپی و آب‌درمانی شروع خواهد کرد.

جراحی

در برخی موارد، جراحی تنها گزینۀ درمان ناپایداری کشکک زانو است. زمانی که در رفتگی کشش اتفاق می‌افتد، جراحی برای تثبیت جای کشکک پیشنهاد می‌شود.

درمان ناپایداری کشکک زانو

درمان خانگی ناپایداری کشکک زانو

در کنار درمان‌هایی که توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد، انجام درمان خانگی ناپایداری کشکک زانو می‌تواند اثر گذاری مطلوبی نیز داشته باشد. برخی از این درمان‌ها را می‌توانید در روش‌های زیر پیگیری کنید.

تقویت عضلات زانو با حرکات کششی

روزانه به مدت 10 دقیقه، بدن خود را با حرکات کششی گرم کنید.

انجام حرکات تقویتی زانو

سعی کنید بعد از گرم کردن بدن، روی صندلی بنشینید و با حرکت دادن پا به سمت بالا و پایین و به سمت کناره، به تقویت عضلات زانو بپردازید.

استفاده از آب درمانی

مراجعه به مراکز آب درمانی برای انجام حرکات اصلاحی و کاهش التهاب بدن نیز بسیار مفید است.

رژیم غذایی کامل

استفاده از مواد غذایی غضروف ساز نیز می‌تواند در بلند مدت بافت کشکک زانو را تقویت کند.

تغییر سبک زندگی

اگر زندگی پرفشاری دارید، بهتر است شیوۀ زندگی خود را تغییر داده، به اندازۀ کافی استراحت کنید و با انجام ورزش و تقویت عضلات، مفصل‌های خود را تقویت کنید.

در این مقاله از مجلۀ رهفیت با علل و درمان ناپایداری زانو آشنا شدیم. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله از رهفیت بیان شد، آگاهی شما را در مسیر درمان ناپایداری کشکک زانو افزایش داده و به شما کمک کند در زمانی کوتاه در مسیر سلامتی و تندرستی گام بردارید. در مجموعۀ فیزیوتراپی و آب درمانی رهفیت می‌توانید به کمک تجهیزات روز دنیا و همراهی کارشناسان مجرب، نسبت به درمان مشکلات مفصلی خود بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر