تفاوت بدنسازی با تناسب اندام

تناسب اندام یا بدنسازی؟ فرق بدنسازی با تناسب اندام چیست؟

هر فردی دوست دارد که یک بدن سالم و در عین حال خوش‌فرم و زیبا داشته باشد. تناسب اندام، معمولا به‌ هر فردی توصیه می‌شود. اما آیا تناسب اندام و بدنسازی یکسان هستند؟ جواب منفی است. تناسب اندام و بدنسازی دو مفهوم متفاوت هستند. در تناسب اندام، هدف افراد به دست آوردن یک بدن سالم و متناسب است و تمرکز بر روی تمرینات کاردیو و تمریناتی برای تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن است. در بدنسازی، هدف افراد به دست آوردن یک بدن حجیم و قوی است و تمرکز بر روی تمرینات برای افزایش حجم عضلات و رشد ماهیچه‌ها است. همچنین، در بدنسازی معمولاً از مقدار پروتئین بیشتری برای رژیم غذایی استفاده می‌شود تا بدن حجم بگیرد، در حالی که در تناسب اندام معمولاً مصرف کالری کمتری دارند و بر روی تناسب اندام و کاهش چربی تمرکز دارند.

تناسب اندام یا بدنسازی؟ کدام یک بهتر است؟

در دنیای پر چالش امروز، اهمیت حفظ یک سبک زندگی سالم را نمی‌توان نادیده گرفت. از آنجایی که افراد در تلاش برای ایجاد تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی خود هستند، تلاش برای آمادگی جسمانی و حتی تناسب اندام در منزل نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. ماشینی شدن دنیای امروز، تلاش انسان‌ها را برای داشتن بدنی مقاوم با اختلال همراه کرده‌ است. افراد امروزه برخلاف گذشته، زمان کافی را برای فعالیت‌های بدنی مختلف در نظر نمی‌گیرند و یا حتی به‌کلی آن را فراموش کرده‌اند. اما نیاز به بدنی متناسب و سالم هنوز هم طرفداران زیادی دارد. یکی از راه‌هایی که این اهداف را محقق می‌کند، حوزۀ تناسب اندام و بدنسازی است. هدف این مقاله روشن کردن مزایای گستردۀ درگیر شدن در فعالیت‌های تناسب اندام و بدنسازی است که بر مبنای آخرین تحقیقات و یافته‌ها تهیه شده است.

بررسی تفاوت تناسب اندام با بدنسازی

تناسب اندام، یک هدف عمومی برای افراد است تا به‌طور کلی بر سلامت بدن خود تمرکز کنند. در تناسب اندام، هدف افراد به دست آوردن یک بدن سالم و متناسب است. در نتیجه، تمرکز بر روی تمرینات کاردیو و تمریناتی برای تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن است. به کمک تناسب اندام، بدن شما در بهترین حالت ممکن برای وضعیت خود قرار می‌گیرد و سلامت عمومی بدن شما تامین می‌شود.

اما حیطۀ بدنسازی متفاوت از تناسب اندام است. همانطور که گفتیم، در بدنسازی هدف افراد به دست آوردن یک بدن حجیم و قوی است و تمرکز بر روی تمرینات برای افزایش حجم عضلات و رشد ماهیچه‌ها است. در بدنسازی معمولاً مقدار پروتئین بیشتری در رژیم غذایی گنجانده می‌شود تا بدن حجم بگیرد، در حالی که در تناسب اندام معمولاً مصرف کالری کمتر می‌شود و بر روی تناسب اندام و کاهش چربی تمرکز دارند.

همچنین، تمرینات بدنسازی معمولاً شامل تمرینات سنگین و شدیدتری است که برای افزایش حجم عضلات و رشد ماهیچه‌ها طراحی شده‌اند، در حالی که تمرینات تناسب اندام معمولاً شامل تمرینات کاردیو و تمریناتی برای تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن هستند. تفاوت دیگر این است که بسیاری فکر می‌کنند بدنسازی مختص آقایان است در حالی که امروزه علاوه بر تناسب اندام بانوان، رشته‌های بدنسازی نیز مورد استقبال خانم‌ها قرار می‌گیرد.

تناسب اندام شامل چه ورزش‌هایی می‌شود؟

fitness sport

همانطور که بیان کردیم، تمرینات تناسب اندام معمولاً شامل تمریناتی مثل کاردیو و تمریناتی برای تقویت عضلات هستند. این ورزش‌ها معمولا با شدت کم و مدت طولانی و بازه‌های استراحتی بیشتری انجام می‌شوند. در این بخش با انواع ورزش‌های تناسب اندام آشنا می‌شویم.

1- پیاده روی

پیاده‌ روی با سرعت تند و شدت بالا می‌تواند در یک بازۀ سه ماهه، تاثیر قابل‌توجهی را بر بدن شما داشته باشد. پیاده‌ روی به‌دلیل اصطکاک مفصل‌های زانو، بهتر است با مشورت پزشک صورت گیرد.

2- ایروبیک

ایروبیک نیز یک ورزش عالی برای تناسب اندام است و به‌صورت سه روز در هفته توصیه می‌شود. اما نظر پزشک نیز در تعداد این جلسات مهم است.

3- پیلاتس

ورزش پیلاتس که امروزه رایج شده است، با اینکه یک ورزش پرطرفدار مانند ایروبیک نیست، اما باز هم یک ورزش مهم در رسیدن به هدف سلامت اندام است. این رشته ورزشی با انجام حرکات قدرتی و کششی در مدت زمان بسیار کمی تغییرات بزرگی رو در بدن شما به وجود می‌آورد.

4- دوچرخه سواری

ورزش دوچرخه، چه به کمک دوچرخه‌های ثابت چه در محیط باز و پارک‌ها، یکی از ورزش‌های مهم در رسیدن به هدف تناسب اندام است. دوچرخه سواری، با افزایش دادن میزان ضربان قلب و همچنین میزان تنفس ما به سوخت و ساز بدن کمک بزرگی می‌کند.

بدنسازی شامل چه ورزش‌هایی می‌شود؟

crossfit

همانطور که دانستیم، ورزش‌های بدنسازی با شدت و قدرت بیشتری انجام می‌شود. این ورزش‌ها شامل موارد زیر است.

1- پاورلیفتینگ

یکی از انواع ورزش‌های بدنسازی، “پاورلیفتینگ” است. این ورزش، به‌ طور کلی با هدف افزایش حداکثری قدرت بدنی، به‌ویژه در حرکات ترکیبی شامل اسکات، پرس روی نیمکت و ددلیفت انجام می‌شود.

2- تمرینات وزنه‌ برداری (کار با وزنه)

تمرین با وزنه یکی از بخش‌های بدنسازی است که از اجسام وزن‌ دار مانند دمبل و هالتر یا ماشین‌های وزنه‌دار برای عضله‌ سازی یا افزایش قدرت استفاده می‌کند. تمرین با وزنه باعث ایجاد پارگی‌های میکروسکوپی کوچک در عضلات شما می‌شود. سپس در زمان استراحت، این پارگی‌ها برای ساخت عضلات قوی‌تر و لاغرتر ترمیم می‌شوند.

3- کراس‌فیت

کراس‌فیت نمونه‌ٔ دیگری از ورزش‌های بدنسازی است که به‌طور کلی ترکیبی از رشته‌های مختلف ژیمناستیک، وزنه‌ برداری و تمرین سرعت و استقامت است. کراس‌فیت یک برنامۀ تمرینی با شدت بالا با حرکات و تمرینات چالش‌برانگیز برای قلب است که با هر جلسه میزان آن تغییر می‌کند.

نکات مهم در مسیر رسیدن به تناسب اندام و بدنسازی

1- انتخاب نوع ورزش و شدت آن متناسب با شرایط کلی بدن افراد
انجام پیاده‌ روی و دوچرخه سواری، به‌طور کلی توصیه شده است اما میزان انجام و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و انجام بیش از ظرفیت بدن ممکن است در دستیابی به هدف سلامت اندام اختلال ایجاد کند.

2- پیشگیری از آسیب‌های مربوط به ورزش در فیتنس و بدنسازی
هرچند که تناسب اندام برای بیشتر افراد توصیه می‌شود، اما انجام آن در میزان و شدتی خارج از توان بدن افراد می‌تواند باعث مشکلاتی شود. بنابراین، توجه به آسیب‌هایی که ناشی از عدم تعادل در انجام فعالیت‌های تناسب اندام است و آگاهی از آنها، برای پایش میزان سلامت افراد در مسیر رسیدن به تناسب اندام و حتی بدنسازی، توصیه می‌شود.

3- دریافت رژیم غذایی و اندازه گیری‌های تن سنجی در بدنسازان
هر ورزشی با هر هدفی که صورت می‌گیرد، نیازمند داشتن یک برنامۀ غذایی ویژۀ خود است. همانطور که دانستیم، برای انجام ورزش‌های بدنسازی، نیازمند پروتئین بیشتر و برای تحقق هدف تناسب اندام، نیازمند پایش میزان کالری دریافتی و کربوهیدرات کم هستیم. بنابراین، هدف از ورزش هرچه که باشد، نیازمند رژیم غذایی ویژۀ خود است که باید به آن توجه شود.

نتیجه‌گیری

قلمرو تناسب اندام و بدنسازی فرصت‌های زیادی را برای افرادی که در تلاش برای ارتقای سلامت جسمی، رفاه روانی و کیفیت کلی زندگی خود هستند، ارائه می‌دهد. هرچقدر که این دنیا صنعتی‌تر می‌شود، به‌جای اینکه انسان زمان بیشتری داشته باشد، این‌طور به‌نظر می‌رسد که افراد زمان کمتری در اختیار دارند. به‌دلیل مشغله‌های زیاد، گاهی افراد فراموش می‌کنند که به سلامت فیزیکی خود اهمیت بدهند. تناسب اندام به‌نظر برای عموم افراد به فراموشی سپرده شده، هرچند که به آن نیاز دارند. گاهی افراد تناسب اندام را با بدنسازی یا پرورش اندام اشتباه می‌گیرند. اما همانطور که در این مقاله بیان شد، پرورش‌اندام و تناسب اندام دو حیطۀ جدا هستند که با توجه به هدف افراد، هر یک می‌تواند کاربردی باشد. اگر بدن سالم و زیباتری می‌خواهید، می‌توانید از خدمات تناسب اندام مجموعه رهفیت استفاده کنید. کارشناسان و متخصصان این مجموعه با ارائه یک برنامه اختصاصی برای شما، راهنمای شما در این مسیر پر از چالش خواهند بود. امیدواریم که با مطالعۀ این مقاله آگاهی‌های لازم را فرا گرفته باشید و در جهت تناسب اندام بدن خود بکوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر