کمبود کدام ویتامین باعث زانودرد می‌شود؟

زانو درد دارید اما آن را جدی نمی‌گیرید؟ این ویتامین‌ها را بخورید و با زانو‌درد خداحافظی کنید. این یک اشتباه بزرگ است که زانو درد را جدی نگیرید. زانودرد از آن دسته دردهای کلافه کننده و آزار دهنده برای افراد است. عدم توجه به آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای افراد ایجاد کند. عوامل بسیار زیادی در وقوع زانو‌درد موثر هستند، گاهی اوقات یک سبک زندگی غلط می‌تواند سبب ایجاد چنین دردی شود و گاهی اوقات کمبود یک نوع ویتامین مسبب آن است. در این مقاله این موارد را باهم بررسی می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری با این درد آزاردهنده روبه‌روشویم.

نقش ویتامین‌ها در بروز زانودرد

زانودرد همان دردی است که در بسیاری از افراد و در سنین مختلف می‌تواند دردهای آزاردهنده‌ای را برای آن‌ها ایجاد کند. علل وقوع زانو درد می‌تواند متفاوت باشد. زانو درد سن‌و‌سال نمی‌شناسد، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و ممکن است آن را در بسیاری از اطرافیان خود مشاهده کنید. اگر فکر می‌کنید زانودرد، از آن دسته دردهایی است که در هنگام میان‌سالی با آن مواجه هستید، باید این اشتباه را به شما گوش‌زد کنیم. امروزه وقوع این مشکل، در بسیاری از افراد از سنین مختلف رایج شده و فقط به زمان بزرگ‌سالی و کهن‌سالی باز نمی‌گردد، امروزه وقوع زانودرد در کودکان نیز مشاهده شده که باعث می‌شود پزشکان و افراد متخصص، رواج این مشکل را بسیار جدی بگیرند. درک علت و ریشۀ این مشکل می‌تواند از حجم نگرانی‌ها کاسته و یا حتی در پیشگیری از وقوع این چنین مشکلاتی و یا درمان زانودرد بسیار موثر باشد.

گاهی اوقات این درد ممکن است با تحرک زیاد و ورزش کردن رخ دهد و گاهی ممکن است در اثر کمبود یک نوع ویتامین خاص باشد. در برخی موارد، با داشتن یک برنامۀ تناسب اندام شخصی سازی شده می‌توان از وقوع دردهای آزاردهنده جلوگیری کرد. چرا که یک برنامۀ تناسب اندام متناسب با شرایط افراد در‌نظر گرفته می‌شود تا سلامتی و تندرسی آن‌ها با کمترین میزان فشار تامین شود.

زانودرد می‌تواند گاهی نشان از یک مشکل جدی‌تر باشد و یا ممکن است فقط پیامد یک اتفاق باشد. درهرصورت، توجه به آن باید جدی گرفته شود و افراد با دقت بیشتر آن را پیگیری کرده و در رفع آن تلاش خود را به‌کارگیرند. گاهی اوقات به افراد توصیه می‌شود تا میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن خود را بررسی کنند تا از وقوع مشکلات جدی‌تر در آینده پیشگیری کنند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چطور می‌توان زانو‌درد ناشی از کمبود ویتامین را تشخیص داد و بهتر است برای آن چه اقداماتی صورت بگیرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با زانو‌درد خود خداحافظی کنید.

چرا به زانو‌درد دچار می‌شویم؟

زانودرد از آن دسته دردهایی است که وقوع آن می‌تواند در زندگی افراد یک اختلال جدی ایجاد کند. اینکه چرا به زانودرد دچار می‌شویم می‌تواند در هر فردی به دلایل مختلفی رخ دهد و پیدا‌کردن ریشۀ آن از هر فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. تمام سلول‌های بدن با مواد مغذی که به آن‌ها می‌رسد، رشد می‌کنند. کاهش میزان دریافت این مواد‌‌مغذی و مورد‌نیاز افراد باعث می‌شود که عملکرد آن‌ها دچار اختلال شده و مشکلاتی را برای کل بدن ایجاد کنند. به‌زبان ساده، دردها زمانی ایجاد می‌شود که بدن این مواد مغذی را دریافت نکند و تحت فشار و تنش قرار گیرد. زانو‌درد نیز یکی از این مشکلات است.

مفاصل بدن انسان نیز به مواد مغذی ضروری و مورد‌نیاز خود برای رشد احتیاج دارند. دریافت این مواد‌مغذی که گاها آن‌ها را تحت عنوان ویتامین‌ها می‌شناسیم باعث می‌شود که بدن در حالت استاندارد، رشد خود را داشته و عملکرد خود را بدون مشکل انجام دهد. زمانی که درد‌ها به سراغ بدن افراد می‌آید، نشان می‌دهد که مشکلی در دریافت و جذب این مواد وجود داشته است که باید پیگیری شود. در بسیاری از موارد این مسائل و مشکلات ساده بوده و به‌راحتی از میان می‌روند. اما گاهی نیز این مشکلات نیاز به جدیت و پیگیری بیشتری خواهند داشت. در ادامه بررسی می‌کنیم که چطور با کمبود ویتامین‌ها ممکن است دچار زانو‌درد شویم و این ویتامین‌ها چه نقشی در بدن ما ایفا می‌کنند.

Effective vitamins in knee pain2

اهمیت مصرف ویتامین در پیشگیری از زانودرد

همانطور که دانستیم، بدن انسان برای رشد و نمو به مصرف مواد مغذی و یا به اصطلاح ویتامین‌های مختلفی نیاز دارد. در صورتی که این ویتامین‌ها تامین نشوند، ممکن است مفاصل دچار التهاب و یا فرسایش و خوردگی شوند. این اتفاقی است که برای مفاصل و استخوان‌‌های شما می‌افتد اگر میزان دریافت ویتامین‌ها را در بدن خود بررسی نکنید. بسیاری از این ویتامین‌ها برای رشد و حیات استخوان‌ها ضروری هستند و عدم دریافت آنها باعث می‌شود که اشکالات جدی در استخوان‌ها ایجاد شود که از بین بردن این مشکلات و تلاش برای رسیدن به وضعیت ثبات قبلی در مفاصل ممکن است دشوار بوده و به مدت زمان زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین، بسیار مهم است که به‌صورت دوره‌ای، میزان دریافت این مواد مغذی بررسی شود و تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن وقوع این دست از مشکلات را با دقت بیشتری پیگیر کرد.

برای بهبود درد زانو چه ویتامینی مصرف کنیم؟

برای اینکه مفاصل و استخوان‌های شما به‌خوبی رشد کرده و دچار اشکال نشوند، به ویتامین‌هایی مانند ویتامین D، ویتامین C و ویتامین A نیاز دارید. روزانه لازم است تا مقدار مناسبی از این ویتامین‌ها توسط بدن و مفاصل دریافت شوند. بسیاری از مواد غذایی که روزانه افراد مصرف می‌کنید می‌تواند این ویتامین‌ها را در خود داشته باشد که بهتر است به آن توجه شود.

  • ضرورت وجود ویتامین دی برای جذب کلسیم و حفظ تعادل مواد معدنی در بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. کمبود این ویتامین باعث بروز اختلال در جذب کلسیم و تضعیف استخوان‌ها شده که به همین دلیل با گذشت زمان، درد‌ها می‌توانند در زانو‌ها و مفاصل وقوع یابند.
  • ویتامین سی (اسید اسکوربیک) نیز نقش مهمی در تولید کلاژن داشته که کلاژن مادۀ اساسی در تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها به‌شمار می‌آید. کمبود این ویتامین نیز منجر به تضعیف بافت، درد، تورم و صدا دادن مفاصل می‌شود که می‌تواند از علل مهم وقوع زانو درد باشد.
  • ویتامین آ از جمله ویتامین‌های مهم در سلامت و رشد استخوان است. به‌همین دلیل، کمبود ویتامین آ باعث صدمه به بافت هم‌بند و ایجاد درد در مفاصل و به‌ویژه زانو‌ها می‌شود. البته این نکته را باید درنظر گرفت که نه افراط خوب است و نه تفریط! به یاد داشته باشید که استفادۀ بیش‌ازحد از مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها می‌تواند، بروز درد مجدد مفاصل را به همراه داشته باشد.

کدام مواد غذایی برای دردهای زانو موثر است؟

Effective vitamins in knee pain3

حالا که دانستیم بدن و مفاصل برای رشد استخوان‌های خود به ویتامین‌هایی مانند ویتامین دی، ویتامین سی و ویتامین آ نیاز دارد، با خوردن چه نوع مواد غذایی می‌توان این مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرد؟

  • یک منبع مهم برای دریافت ویتامین دی، قرارگیری در معرض آفتاب است. اما ویتامین دی علاوه‌بر آفتاب در کره، شیر، ماهی‌های چرب، جگر، زردۀ تخم مرغ، دانه‌های جوانه‌زده و گوشت گاو نیز وجود دارد که بهتر است استفاده از این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • در سبزیجاتی با رنگ تیره نیز می‎‌توان ویتامین‌های آ و سی را پیدا کرد. در سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، بوک چوی و چغندر مقدار زیادی از این مواد غذایی وجود دارد که مصرف مقدار کافی از آن‌‌ها می‌تواند سلامت مفاصل و استخوان‌ها را تامین کند.
  • مرکبات مختلف نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که به دلیل داشتن خواص ترمیمی، از سلامت غضروف شما حمایت می‌کند. به‌عنوان مثال، پرتقال، گریپ فروت و کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین سی هستند. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی که بتواند دریافت این مواد مغذی را توسط بدن تامین کند می‌تواند به ‌طور موثری از وقوع درد در مفاصل به‌ویژه زانوها موثر باشد.

زانودرد از آن دسته دردهایی است که شاید کمتر به آن توجه شود اما می‌تواند به میزان قابل‌توجهی جدی و خطرناک باشد. بسیاری از افراد به زانو درد دچار می‌شوند چون رژیم غذایی مناسبی نداشته و مواد غذایی مورد نیاز مفاصل را به آن‌ها نمی‌رسانند. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب که سرشار از ویتامین‌های موردنیاز مفاصل مانند ویتامین‌های دی و سی باشد می‌تواند تا حد قابل‌ قبولی در روند درمان و بهبود زانو‌درد موثر باشد. اگر از دردهای زانو رنج می‌برید و به دنبال یک درمان دائمی هستید، بهتر است همین امروز با کارشناسان ره فیت تماس بگیرید تا یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی مخصوص خودتان را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر