بررسی علل و درمان سرخوردگی مهرهٔ کمر با آب درمانی

این علائم در ستون فقرات یعنی شما سرخوردگی مهرۀ کمر دارید. سرخوردگی مهرۀ کمری می‌توان از علائم سبکی شروع شده و به علائم سنگینی ختم شود. آیا سرخوردگی مهرۀ کمر دارید اما از آن بی‌خبر هستید؟ می‌دانید علائم سرخوردگی مهرۀ کمر چه هستند؟ برای آگاهی از سرخوردگی مهرۀ کمر و راه درمان آن در این مقاله همراه ما باشید. سرخوردگی مهرۀ کمری می‌تواند یک وضعیت دشوار باشد. بنابراین آگاهی از آن برای افراد بسیار لازم و ضروری خواهد بود.

آیا درمان سرخوردگی مهرۀ کمر با آب درمانی امکان‌پذیر است؟

ستون فقرات یکی از مهمترین بخش‌های بدن انسان است که افراد ممکن است در طول زندگی خود با مشکلات مختلفی در این بخش روبه‌رو شوند. وقوع مشکلات در این بخش از بدن ممکن است بسیار خطرناک بوده و حتی زندگی افراد را با اختلال جدی مواجه کند.

در دنیای پر مشغلۀ امروزی، بررسی سلامت فیزیکی در بسیاری از افراد به فراموشی سپرده شده است. بسیاری از افراد به‌دلیل شیوۀ زندگی غلط دچار مشکلات مفصلی بسیاری شده‌اند که آن را تا زمانی که به‌طور جدی موجب تنش و آسیب نشده باشد، پیگیری نمی‌کنند. انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب می‌تواند میزان وقوع چنین مشکلاتی را در بدن افراد کاهش داده و یا آن‌ها را تا زمان بهبودی به تعویق بیاندازد.

انجام حرکات ورزشی در عین اینکه مفید و ضروری هستند، گاهی ممکن است خطرآفرین نیز باشند. یکی از کم‌ریسک‌ترین ورزش‌هایی که می‌توان انجام داد، ورزش‌های آبی است. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که برای شروع بهتر است با ورزش‌های آبی شروع کنید. جالب است بدانید که امروزه، ورزش‌های آبی بسیار گسترده شده‌اند و رویکردهای درمانی نیز پیدا کرده‌اند. یکی از انواع رویکردهای درمانی ورزش‌های آبی، آب درمانی است. آب درمانی برای طیف وسیعی از مشکلات مفصلی توصیه شده است و امروزه مراکز بسیاری به آب درمانی می‌پردازند. حال این سوال پیش می‌آید که «آب درمانی چیست؟» اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که آب درمانی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به کمک آب گفته می‌شود. بسیاری از پزشکان، استفاده از آب درمانی را برای مشکلات افراد به‌عنوان یک روش درمانی کم‌تهاجم پیشنهاد می‌دهند.

آب درمانی در مراکز مربوطه با اهداف مختلفی شکل می‌‌گیرد. استفاده از آب درمانی برای پادرد بسیار رایج بوده و با نتایج مثبتی نیز همراه است. آب درمانی برای دیسک کمر نیز بسیار توصیه شده و با انجام حرکات مناسب می‌تواند در روند بهبود این مشکل نتایج موثر و مفیدی داشته باشد.

درمان سرخوردگی مهرۀ کمر نیز در شرایطی می‌تواند با آب درمانی امکان‌پذیر باشد. بسیاری از پزشکان آب درمانی برای مهره‌های کمر را توصیه کرده و گاها به‌عنوان یک درمان مکمل نیز از آن استفاده می‌کنند. در این بخش از مقاله به بررسی سرخوردگی مهرۀ کمری می‌پردازیم و علل آن را بررسی می‌کنیم و جدیدترین راه‌های درمانی برای آن را معرفی خواهیم کرد.

سرخوردگی مهرۀ کمر چیست؟

سرخوردگی، لیزخوردگی، لغزندگی، لقی، جابجایی یا دررفتگی مهرۀ کمری، همه به معنای ناپایداری مهره‌ها در ناحیۀ کمر است و در اصطلاح تخصصی به آن “لیستزیس” یا “اسپوندیلولیستزیس” می‌گویند. همانطور که می‌دانید، تک تک مهره‌های ستون فقرات با کمک دیسک‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات روی هم، ثابت و پایدار مانده و حرکتی کنترل شده دارند. به دلایلی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد، ممکن است این پایداری از بین رفته و حرکتی غیرعادی در زمان ایستادن و راه رفتن بین مهره‌ها رخ دهد و دو مهره روی هم بلغزند و جابجا شوند. در ادامه این دلایل را با‌هم بررسی می‌کنیم.

Spondylolisthesis2

چرا سرخوردگی مهرۀ کمر اتفاق می افتد؟

برای درمان سرخوردگی مهرۀ کمر باید ابتدا علت آن را شناسایی کنیم. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ضربه‌ها و شکستگی‌های ستون فقرات، اختلالات مادرزادی، آرتروز، عفونت‌های درمان نشده، تومور‌های ستون فقرات و خیلی دلایل دیگر می‌توانند سبب بهم خوردن این پایداری شوند. وقتی این تعادل و پایداری به‌هم بخورد، در‌واقع یک مهره روی مهره دیگر حرکت کرده و اصطلاحا “سُر” می‌خورد. در‌نتیجه، اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهرۀ کمری ایجاد می‌شود. با‌توجه به اینکه این مشکل از کجا منشا دارد، درمان سرخوردگی مهرۀ کمر صورت می‌گیرد. در بسیاری از موارد، آب درمانی برای مهره‌های کمر، به‌عنوان یک درمان مکمل یا جایگزین به افراد مختلفی پیشنهاد می‌شود.

حرکات آب درمانی برای بهبود سرخوردگی مهره کمر

اگر برای درمان سرخوردگی مهرۀ کمر به شما توصیه شده است که از آب درمانی کمک بگیرید، می‌توانید با نظر پزشک متخصص خود، از حرکاتی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

1- راه رفتن مستقیم در آب

یکی از تمرین‌های مفیدی که می‌توانید برای درمان سرخوردگی مهرۀ کمر از آن استفاده کنید، پیاده‌روی در آب است. در این روش آب درمانی برای مهره‌های کمر، با برداشتن قدم در آب، میزان انعطاف و چرخش لگن بدون ایجاد فشار به ستون فقرات امکان‌پذیر بوده و با انجام این حرکات، در طول زمان، مهره‌ها به محل اصلی خود بازخواهند گشت.

2- بالا آوردن پاها

در این روش تمرینی برای درمان سرخوردگی مهرۀ کمر با آب درمانی، بهتر است کنار دیوارۀ استخر ایستاده و برای حفظ تعادل، با دست خود از دیوارۀ استخر کمک گرفته و پاهای خود را به نوبت، بالا آورده و به آرامی پایین بگذارید. سپس این کار را برای جهت دیگر بدن خود انجام دهید.

3- راه رفتن کناری در استخر

یکی دیگر از انواع مدل‌های پیاده‌روی در آب، راه رفتن به سمت کناره است. در این روش درمانی برای درمان سرخوردگی مهرۀ کمر با آب درمانی، پشت به دیوارۀ استخر ایستاده و از سمت راست و یا چپ شروع به حرکت کنید و همزمان دست‌های خود را باز و بسته کرده و سپس به محل اصلی خود بازگردید.

hydrotherapy for Spondylolisthesis

آيا مشکل سرخوردگی مهرۀ کمر با آب درمانی کاملا برطرف می‌شود؟

همانطور که دانستیم، مشکل سرخوردگی مهرۀ کمر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر پزشک شما بعد از تشخیص علت این مشکل به شما توصیه کرده است که از آب درمانی برای سرخوردگی مهرۀ کمر خود استفاده کنید، پس بهتر است این کار را هرچه سریع تر انجام دهید. در مسیر انجام آب درمانی برای سرخوردگی مهرۀ کمر می‌توانید وضعیت بدن خود را ارزیابی کنید. در‌صورت مشاهدۀ بهبودی می‌توانید این تمرین را ادامه دهید.

میزان بهبودی شرایط و وضعیت شما به نوع حرکتی که انجام می‌دهید و ملاحظاتی که باید رعایت کنید و مدت زمانی که حرکات ورزشی برای درمان سرخوردگی مهرۀ کمر با آب درمانی را انجام داده‌اید، بستگی خواهد داشت.

یکی از روش‌های مهم و کم‌تهاجم در طول روند بهبودی و درمان سرخوردگی مهرۀ کمر، استفاده از آب درمانی است. روش‌هایی که در آب درمانی برای سرخوردگی مهرۀ کمر استفاده می‌شود، باعث بهبود وضعیت قرارگیری مهره‌ها شده و در روند درمان این مشکل می‌تواند با کاهش طول درمان موثر باشد. اگر شما هم دچار سرخوردگی مهره‌های کمر شده‌اید و می‌خواهید با آب درمانی آن را درمان کنید، می‌توانید از خدمات حرفه‌ای و راهنمایی کارشناسان با تجربه مجموعه ره فیت استفاده کنید تا به سرعت سلامتی خود را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر