زانودرد در بارداری

بررسی علت، درمان و پیشگیری از زانو‌درد در بارداری

زانودرد در دوران بارداری مشکلی است که می‌تواند قدرت حرکت شما را مختل کرده و دردسر‌های زیادی را برای شما ایجاد کند. بسیاری از زنان از دوران بارداری به‌عنوان یک دوران شیرین یاد می‌کنند، اگر دچار زانو‌درد و یا کمر‌درد کمتری می‌شدند. در این مقاله به مبحث زانودرد در بارداری می‌پردازیم و بیان می‌کنیم که چطور می‌توانید از وقوع این مشکل پیشگیری کرده و یا کاهش شدت آن را برای مفاصل خود به‌همراه بیاورید.

دلایل زانو درد در بارداری چیست و چطور می‌توان آن را رفع کرد؟

دوران بارداری، برای بسیاری از بانوان یک دوران شیرین و هیجان‌انگیز است. زمانی که سلامتی و وضعیت جسمانی مادر و کودک در بهترین شرایط خود باشد، رضایت از این دوره نیز افزایش می‌یابد. در دوران بارداری، بدن شاهد تغییرات مختلفی است که در سرتاسر بدن نمود پیدا می‌کند. گاهی اوقات این درد‌ها خبر از یک مشکل زمینه‌ای می‌دهند و گاهی برخی دیگر با درمان‌های سبک و فعالیت‌های دیگر بهبود می‌یابند.

بسیاری از افراد در سنین مختلف دچار درد‌های گوناگون در نقاط مختلف بدن می‌شوند که امروزه شیوع این مشکلات در سنین پایین‌تر نیز گزارش شده و حتی زانودرد جوانی نیز در مجموعه‌ٔ این دردها مشاهده شده است. اما در دوران بارداری، به‌دلیل رشد و نمو جنین، بدن با کاهش مواد‌مغذی روبه‌رو می‌شود و ضعف و بی‌حالی و یا انواع مختلفی از درد‌ها پدیدار می‌شوند. کمردرد زنان در دوران بارداری نیز می‌تواند در اثر کاهش مواد‌مغذی مورد‌‌نیاز مفاصل و استخوان‌ها رخ دهد و یا دلایل دیگری داشته باشد.

دردهای مختلف این دوره مانند کمردرد زنان، در این دوران می‌تواند موقتی باشد و با پایان دوران بارداری این درد نیز اتمام یابد و برخی دردها مثل زانودرد هنگام خواب ممکن است ادامه دار باشد. به‌هرحال یک بارداری راحت، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مادر باردار با کمترین میزان درد و تنش همراه باشد و درصورت بروز درد‌های مختلف بهتر است آن را با پزشک خود درمیان گذاشته و راهکارهای ایمن و مناسبی را برای بهبود شرایط مادر درنظر گرفت. در ادامهٔ این مقاله، با هم بررسی می‌کنیم که زانودرد در بارداری چرا اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

دلایل درد زانو در بارداری چیست؟

در دوران بارداری، زانو‌درد از جمله مشکلات شایعی است که در میان مادران باردار گزارش می‌شود. مشکل زانو‌درد در دوران بارداری اغلب به‌دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برخی از این دلایل را می‌توان اضافه‌ وزن و تغییرات هورمونی و همچنین رژیم غذایی با کلسیم ناکافی دانست. در ادامه بررسی می‌کنیم که هریک از این موارد چگونه بر زانو‌درد اثر گذار است.

1- تاثیر تغییرات هورمونی بر زانو‌درد بارداری

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی، اولین تغییراتی است که بدن مادر آن را تجربه می‌کند. در این دوران، هورمون ریلاکسین که یک هورمون آرامش‌بخش است نیز ترشح شده که با اثر‌گذاری بر ماهیچه‌های رحم باعث انعطاف‌پذیری بیشتر شده و با کاهش میزان کشش رباط‌ها و تاندون‌ها، بدن را برای انجام یک زایمان راحت آماده می‌کند. کاهش میزان کشش رباط‌ها و تاندون‌های زانو نیز ممکن است به همین‌دلیل بوده و علت زانو‌درد در بارداری باشد.

Knee pain in pregnancy3

2- تاثیر اضافه وزن بر زانو‌درد بارداری

به‌دلیل اینکه بدن در دوران بارداری، وظیفۀ حمل یک جنین را برعهده دارد، اضافه وزن بارداری اتفاق رایجی است که برای بدن مادر رخ می‌دهد. در این اضافه‌وزن، میزان مواد مغذی برای رشد جنین ذخیره می‌شود تا جنین رشد کاملی را تجربه کند.

3- کمبود کلسیم و مشکل زانو‌درد بارداری

همانطور که می‌دانید، مفاصل واستخوان‌‌ها به مواد مغذی مختلفی برای رشد و تداوم خود نیاز دارد. در‌صورتی که این مواد مغذی تامین نشود، مفاصل و استخوان‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. در دوران بارداری که جنین نیز از مواد مغذی بدن مادر تغذیه می‌کند، این مشکلات شدت بیشتری می‌یابند. زانو‌درد بارداری نیز از عوارض شایع کمبود مواد مغذی بدن مانند کلسیم است.

کنترل زانو درد در بارداری با توجه به این نکات

از آنجایی که زانو‌درد در بارداری یک مشکل رایج در میان مادران باردار است، برای کنترل آن نیز راه‌های مختلفی پیشنهاد شده است. زمانی که مشخص شد که علت زانو درد بارداری چیست، درمان آن نیز امکان‌پذیر است. در ادامه راه درمان برخی از رایج‌ترین دلایل زانو‌درد بارداری را که در بالا به آن اشاره کردیم، بیان می‌کنیم.

1- بهبود زانو‌درد با انجام حرکات ورزشی

همانطور که دانستیم، زانو‌درد بارداری ممکن است در اثر تغییرات هورمونی، ایجاد شود که انجام حرکات ورزشی ملایم مانند حرکات کششی در این دوران می‌تواند تا حد مناسبی، مشکل زانودرد بارداری را برطرف کند.

2- کنترل زانو‌درد با کاهش وزن

مشکل اضافه وزن از رایج‌ترین مشکلات دوران بارداری است که اگر کنترل نشود، مشکلات بسیاری را برای مادر باردار ایجاد می‌کند. یکی از راه‌های کنترل وزن در دوران بارداری، انجام پیاده‌روی روزانه است. کنترل مواد مورد‌نیاز بدن نیز می‌تواند هم در رساندن مواد مغذی برای رشد جنین مفید باشد، هم بدن مادر را دچار کمبود مواد‌ غذایی و مشکلات ناشی از آن نکند و درعین‌حال میزان وزن بدن مادر را نیز کنترل کند. انجام حرکات ورزشی سبک هم سبب انعطاف‌پذیری بیشتر شده و هم با کنترل وزن بدن مادر همراه است.

3- کاهش زانو‌درد با کلسیم

اگر مشکل زانودرد بدن مادر ناشی از کمبود کلسیم باشد، تحت نظر پزشک می‌توان مقدار کلسیم مورد‌ نیاز بدن را که از طریق تغذیه به آن نمی‌رسد، با خوردن قرص‌های مکمل دارای کلسیم تامین کرد.

Knee pain in pregnancy2

آیا زانو‌درد در ماه‌های آخر حاملگی رایج است؟

همانطور که دانستیم، در ماه‌های آخر حاملگی، بدن به‌دلیل تغییرات هورمونی شدید و اضافه وزنی که به‌دلیل حمل جنین پیدا کرده است، فشار زیادی را به مفاصل و استخوان‌ها وارد می‌کند که این ممکن است عوارض شایعی مانند کمردرد و زانودرد بارداری را ایجاد کند.

برای کاهش زانو‌درد بارداری چی بخوریم؟

از آنجایی که بدن از طریق تغذیه مواد مغذی مورد‌نیاز خود را تامین می‌کند، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مورد‌ نیاز بدن، باید در این دوران مورد توجه قرار گیرد. یک رژیم غذایی کامل شامل انواع مواد مغذی لازم و ضروری برای بدن است. مواد غذایی مهمی که این مواد مغذی را تامین می‌کند در ادامه بیان شده است.

1- لبنیات

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی که در زانو‌درد نیز موثر است، کلسیم است که این ماده در مواد‌غذایی لبنی به وفور یافت می‌شود. بنابراین، استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات باید در رژیم غذایی مادر باردار قرار داشته باشد.

2- پروتئین

پروتئین، همان ماده‌ای است که برای رشد و تداوم بافت‌های ماهیچه‌ای بدن ضروری است و کاهش میزان آن باعث می‌شود عضلات بدن به‌ویژه عضلات و ماهیچه‌های زانو دچار خشکی و کشیدگی شوند. از‌ جمله مواد غذایی که حاوی پروتئین است، گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز است. قرارگیری مواد پروتئینی در رژیم غذایی مادر، هم برای رشد جنین لازم است و هم برای بدن مادر، انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کند.

رشد و نمو بدن جنین در بدن مادر، با تغذیه از مواد مغذی که در بدن مادر وجود دارد صورت می‌گیرد. گاهی این کاهش میزان مواد مغذی در بدن مادر موجب مشکلات مختلفی می‌شود. از جمله مشکلات رایجی که در این دوران برای مادران باردار ایجاد می‌شود، زانو‌درد بارداری است. داشتن یک رژیم غذایی پر‌بازده و انجام حرکات کششی و سبک در این دوران، به بهبودی و رفع این مشکل کمک فراوانی می‌کند. اگر می‌خواهید برای بهبود زانودرد در دوران حاملگی، ورزش‌ سبک داشته باشید، بهتر است با کارشناسان ره فیت تماس بگیرید تا با توجه به شرایط شما بهترین حرکات را توصیه کنند. علاوه بر این می‌توانید از خدمات آب درمانی این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر