بررسی علائم و نشانه‌های کمردرد سنگ کلیه

اگر این علائم را دارید، کمر درد شما به‌دلیل وجود سنگ کلیه است. اگر کمردرد دارید و به سنگ کلیه فکر نکرده‌اید، این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید وضعیت سلامتی خود را بهتر و دقیق‌تر پیگیری کنید. کمردرد ناشی از سنگ کلیه نیز ممکن است باعث بروز مشکلاتی در افراد شود که عواقب دردناکی را برای آن‌ها به‌همراه داشته باشد. در این مقاله همراه شما هستیم تا با نشانه‌های کمردرد سنگ کلیه آشنا شویم.

کمر درد سنگ کلیه چگونه است؟

هر درد کمری لزوما ناشی از سنگ کلیه نیست اما وجود سنگ کلیه اغلب با درد کمر همراه است. بله! ممکن است هم‌ اکنون کمردرد‌های شما نشان از وجود سنگ در کلیه‌های شما باشد. برای کمردردهای آزار دهنده، شروع مسیر درمان کمردرد با تشخیص درست همراه است. هنگام وقوع کمردرد ناگهانی باید نکات زیادی را از توجه گذراند تا بتوان به یک تشخیص درست رسید.

تشخیص درست باعث می‌شود رویکرد‌های درمانی مختلفی نیز در‌نظر گرفته شود. درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی در مراحل اولیه و درمان کمر درد با لیزر به‌صورت یک درمان مکمل نیازمند ارزیابی درست از شرایط فعلی بیماران است. اگر اخیرا دچار درد‌های آزاد‌هنده در ناحیۀ کمری شده‌اید و شک و گمانی به سنگ کلیه به‌عنوان دلیل اصلی کمرددر‌دهای خود دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کامل این نکته بپردازیم.

آیا سنگ کلیه باعث کمردرد می‌شود؟

یکی از انواع دردهای ناحیۀ کمر که ممکن است آزار و اذیت‎های فراوانی را برای افراد ایجاد کند، کمر درد ناشی از سنگ کلیه است. سنگ کلیه‌ای که دیر تشخیص داده شده باشد، معمولا با کمر درد ناشی از سنگ کلیه همراه است که علائم و نشانه‌های خاص خود را دارد.

آیا درد سنگ کلیه قابل تشخیص است؟

با توجه به علائمی که در کمر درد ناشی از مشکلات ستون فقرات و کمر درد ناشی از سنگ کلیه شایع است، ممکن است تشخیص دقیق نوع کمر درد کمی دشوار باشد. اما علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند تا حد قابل‌ قبولی به شما در تشخیص درد کمر بخاطر سنگ کلیه کمک کند.

kidney stone back pain2

چگونه کمردرد سنگ کلیه را تشخیص دهیم؟

همانطور که پیش از این گفتیم، وقوع برخی علائم مشابه در بیماری‌ها و مشکلات مختلف ممکن است مسیر تشخیص درست را کمی طولانی‌تر کند. کمردرد ناشی از سنگ کلیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مرحله می‌توان با دقت فراوان در محل و نوع درد‌ها، درد کمر بخاطر سنگ کلیه را تشخیص داد.

تفاوت درد سنگ کلیه با کمردرد در چیست؟

برای اینکه بتوانیم کمردرد ناشی از سنگ کلیه را از دیگر دردهای دیگر ناحیۀ کمر تفکیک کنیم، باید به این عوامل توجه کنیم.

1- تفاوت در محل بروز درد

اگر شما دچار یک کمر درد معمولی باشید که ناشی از مشکلات مربوط به مفاصل یا ستون فقرات باشد، معمولا این درد را در ناحیۀ پایین کمر و به سمت باسن و ران پا احساس می‌کنید. اما اگر درد‌ کمر بخاطر سنگ کلیه باشد، معمولا این درد را در قسمت بین دنده‌ها و پهلوها و یا حتی در بخش‌های بالایی شکم احساس خواهید کرد.

2- تفاوت در نوع درد

اگر کمر درد شما ناشی از مشکلات مربوط به دیسک و ستون فقرات باشد، معمولا دردی که احساس می‌کنید ممتد نیست و معمولا با تغییر وضعیت و شرایط فیزیکی بدن این درد شدت یافته و یا کاهش می‌یابد. اما اگر کمردرد ناشی از سنگ کلیه باشد، معمولا به شرایط و وضعیت فیزیکی شما مربوط نیست و یک درد ممتد را در شرایط مختلف احساس خواهید کرد.

3- تفاوت در نوع محرک‌ها

محرک‌هایی که ممکن است باعث بروز کمردرد ناشی از سنگ کلیه و یا انواع دیگر کمردرد باشند، نیز با هم متفاوت است. اگر شما به درد کمر بخاطر سنگ کلیه دچار باشید، معمولا در اثر یک رژیم‌ غذایی نامناسب، یا تغییر شرایط محیطی ممکن است درد‌های شما شدت یافته و به‌صورت ممتد ادامه پیدا کند. اما محرک‌هایی که ممکن است سبب درد در ناحیۀ کمری شود می‌توانند مواردی مانند نشستن‌ و یا ایستادن در وضعیت طولانی مدت و یا انجام حرکات نامناسب را شامل شود.

علائم کمر‌درد ناشی از سنگ کلیه چیست؟

کمر درد سنگ کلیه به‌جز این درد در ناحیۀ کمر، با علائم واضح و روشن دیگری که مربوط به عملکرد کلیه است نیز تشخیص داده می‌شود. اگر کمر‌درد دارید و مشکلاتی مانند درد شکم، خستگی، تب یا لرز، تیرگی ادرار، ادرار دردناک، یبوست یا اسهال، حالت تهوع یا استفراغ، خون در ادرار، تکرر ادرار نیز همراه آن پدیدار شده است، می‌توانید مشکل کمردرد خود را به‌دلیل وجود مشکلاتی مانند سنگ کلیه در بخش کلیه‌های بدن خود پیگیری کنید.

kidney stone back pain3

کمردرد ناشی از کلیه ممکن است در مراحل ابتدایی، با سایر انواع درد‌های ناحیۀ کمر اشتباه گرفته شده و تا زمان بدتر شدن اوضاع پیگیری نشود. همانطور که در این مقاله برای شما توضیح دادیم، توجه به نشانه‌ها و علائمی که در هر نوع از کمردرد‌ها، برای بدن افراد مختلف ایجاد می‌شود، ممکن است در تشخیص سریع و پیگیری منشا درد‌های ناحیۀ کمری موثر باشد.

درد کمر به‌خاطر سنگ کلیه نیز از جمله درد‌های ناحیۀ کمر است که ممکن است با انواع درد‌های دیگر اشتباه گرفته شده و در‌نهایت در زمان مناسبی نسبت به درمان آن اقدامات لازم صورت نگیرد. از آنجا که کلیه، یکی از ارگان‌های مهم و حیاتی بدن است لازم است تا با دقت بیشتر کمردرد ناشی از سنگ کلیه را پیگیری و بررسی کنید. اگر اخیرا دچار کمردرد سنگ کلیه شده‌اید، می‌توانید با متخصصان مجموعه ره فیت تماس بگیرید و از خدمات درمانی این مرکز استفاده کنید. امیدواریم که به‌زودی بتوانید سلامتی و تندرستی خود را بازیابید و دوباره به زندگی عادی و نرمال خود بازگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر