درمان پارکینسون با فیزیوتراپی

درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش | بهبود پارکینسون با فیزیوتراپی

گاهی نگاهی ساده به برخی بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد. راه درمان پارکینسون نیز در برخی موارد از فیزیوتراپی و ورزش می‌گذرد. در این مقاله از ره‌فیت همراه شما هستیم تا بدانیم چطور پارکینسون را با فیزیوتراپی و ورزش درمان کنیم. برای آگاهی از درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش این مقاله را بخوانید.

نکات مهم درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش

در دنیای پر مشغلۀ امروزی، مشکلات فراوانی وجود دارد که زندگی افراد را مختل می‌کند. فشارهای عصبی که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. ریشۀ بسیاری از بیماری‌ها به تحریک عصبی باز می‌گردد. زمانی که اعصاب تحت فشار و تنش آسیب می‌بینند و سایر بخش‌های بدن را نیز با اختلال همراه می‌کنند. زمانی که نشانه‌های کمردرد عصبی آشکار می‌شود، نشان از یک روز پر‌تنش داشته است.

استرس‌ها و فشار‌هایی که مدیریت نمی‌شوند، به‌صورت دردهایی مبهم آشکار می‌شوند. از آن‌جایی که استرس در دنیای امروز اطراف ما را فرا گرفته است، اجتناب از آن نا‌گذیر است. شما هر روز و هر لحظه با فشارها و تنش‌های مختلف سروکار دارید. زمانی که به سنین بالاتر می‌رسید، این تنش‌ها در بخش‌های مختلف بدن پخش شده و موجب بیماری پارکینسون خواهند شد.

اگر می‌خواهید سنین بالای خود را در سلامتی به‌سر ببرید، همین امروز باید شروع کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد آرامش در بدن، استفاده از خواص آب‌درمانی در استخر است. زمانی که اولین نشانه‌های تنش و استرس در بدن شما آشکار می‌شود، مانند احساس زانو درد هنگام خواب، بهتر است یک روز در هفته را به آب درمانی اختصاص دهید.

بنابراین؛ بسیاری از مشکلاتی که در سنین بالا ایجاد می‌شوند، قابل پیشگیری هستند. پارکینسون نیز چنین است. اما اگر اطرافیان شما به این بیماری دچار هستند و یا پزشک متخصص به شما احتمال داشتن این بیماری را داده است، می‌توانید با این مقاله از مجلۀ ره‌فیت همراه باشید.

فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون

تعریفی کوتاه از پارکینسون

یکی از بیماری‌های شایع در این روزها که ریشۀ عصبی دارد، بیماری پارکینسون است. این بیماری، یک اختلال عصبی پیشرونده است که بر سیستم اعصاب حرکتی تأثیر می‌گذارد. در بیماری پارکینسون، سلول‌های عصبی خاصی در مغز به تدریج تخریب شده و از بین می‌روند. این سلول‌ها مسئول تولید دوپامین در مغز هستند که البته این یک مادۀ شیمیایی مهم برای کنترل حرکات بدن است. با از بین رفتن این سلول‌ها، میزان دوپامین در بدن کاهش یافته و علائم بیماری پارکینسون نیز ظاهر می‌شود.

علائم و نشانه‌های پارکینسون

  • لرزش در اندام‌ها، معمولاً در حالت استراحت که با انجام حرکات ارادی کاهش می‌یابد.
  • سفتی بدن و افزایش تنش عضلانی
  • کندی حرکت و آهستگی در انجام فعالیت‌های روزمره
  • مشکلات تعادل و پایداری در ایستادن و حرکت
  • اختلال در گفتار و نوشتن
  • تغییرات خلق‌وخو مانند افسردگی
  • اختلالات خواب
  • اختلال در سخن گفتن و فراموشی لحظه‌ای

علاوه‌بر‌این، برخی علائم دیگر مانند اختلالات شخصیتی و روانی، مشکلات گوارشی، یبوست و از دست دادن حس بویایی نیز ممکن است در بیماران پارکینسونی مشاهده شود. زمانی که این علائم شدت یابند یا با هم ظاهر شوند، می‌توان به درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش فکر کرد.

تاثیر ورزش بر بیماری پارکینسون

همانطور که می‌دانید افزایش تحرک و فعالیت بدنی، راهی برای کاهش تنش و استرس در سلول‌های عصبی است. از طرفی، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون در بدن در‌هنگام ورزش، با تقویت سلول‌های عصبی همراه است. بنابراین؛ اینکه پزشکان امروزه به درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش توصیه می‌کنند چندان عجیب نیست.

پزشکان بررسی کرده‌اند که ورزش مرتب و به تعداد سه روز در هفته و به مدت سه ماه، می‌تواند علائم و نشانه‌های پارکینسون را تا حد قابل قبولی کاهش دهد و از شدت پیشرفت این بیماری بکاهد.

زمانی که درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش آغاز می‌شود، نشانه‌های بهبود خلق‌وخو و افزایش کیفیت خواب بیماران آشکار می‌شود و بیماران خود ترغیب می‌شوند تا این مسیر را ادامه دهند.

physiotherapy for parkinsons disease 2

بهترین ورزش‌ها برای پارکینسون

از آن‌جایی که پارکینسون یک بیماری حرکتی است که بر اعصاب حرکتی و محیطی اثر می‌گذارد، ممکن است حفظ تعادل برای برخی افراد مبتلا به پارکینسون مشکل باشد. از این رو افراد ممکن است تصور کنند که ورزش کردن برای آن‌ها ممکن نیست. اما راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند با افزایش میزان تحرک افراد، روی بیماری پارکینسون اثرگذار باشد.

نتایج درمان پارکینسون با ورزش تنها برای حرکات سنگین و یا شدت بالا نیست. بلکه ورزش‌های استقامتی ساده نیز می‌توانند در بلند مدت بر درمان پارکینسون با ورزش اثرگذار باشند. افرادی که در شرایط وخیم‌تری از این بیماری هستند، می‌توانند به درمان پارکینسون با فیزیوتراپی فکر کنند.

در ابتدا فیزیوتراپی کمک می‌کند تا بدن انعطاف‌پذیری خود را بازیابد و از سفتی ناشی از این بیماری رها شود و سپس در ادامه، درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش با فشار کمتری شکل می‌گیرید.

در مراحل ابتدایی بروز نشانه‌های پارکینسون، زمانی که هنوز علائم شدت نیافتند، ورزش‌های مختلفی می‌تواند در مسیر درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش در‌نظر گرفته شود. انجام این ورزش‌ها در یک برنامۀ منظم می‌تواند پیشرفت بیماری‌ را در مراحل اولیه کاهش داده و یا حتی متوقف کند. این ورزش‌ها می‌تواند ترکیبی از موارد زیر باشد.

1- پیاده‌روی روزانه

یکی از بهترین ورزش‌هایی که در مسیر درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش پیشنهاد می‌شود، پیاده‌روی روزانه است. این ورزش نه تنها برای این بیماری، بکله برای درمان بیماری‌های مختلف نیز بسیار مفید و اثر گذار است.

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، می‌توانند فقط با انجام روزانه ده دقیقه پیاده‌روی، بیماری پارکینسون را تحت کنترل بگیرند. اگر افراد به مدت حداقل هشت هفته به انجام پیاده‌روی روزانه بپردازند، می‌توانند با نتایج آشکار درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش همراه شوند.

2- شنا و آب درمانی

از آن‌جایی که بسیاری از افرادی که مبتلا به پارکینسون هستند، با مشکلات حرکتی و عدم‌تعادل همراه هستند، ممکن است ورزش در فضای باز پیشنهاد خوبی برای آن‌ها نباشد. اگر پزشک توصیه کرده است که درمان پارکینسون را با فیزیوتراپی و ورزش آغاز کنند اما مشکلات حرکتی باعث نگرانی می‌شود، ورزش در آب و استفاده از آب‌درمانی می‌تواند موثر باشد. زمانی که افراد به انجام فیزیوتراپی در آب بپردازند، می‌توانند مسیر درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و روزش را با نگرانی کمتری طی کنند.

3- حرکات کششی

یکی دیگر از انواع مسیرهای درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش، انجام حرکات کششی است. حرکات کششی با تاثیری که بر عضلات می‌گذارد، اعصاب آن‌ها را تحریک کرده و قدرت پاسخ‌گویی آن‌ها را افزایش می‌دهد. حرکات کششی ساده مانند کشش عضلات کمر و گردن در بلند مدت، تاثیر بسیار خوبی بر علائم و نشانه‌های پارکینسون خواهد داشت.

4- ایروبیک و رقص

یکی از بهترین ورزش‌ها برای تقویت حرکات اعصاب و عضله، ورزش ایروبیک است. در ورزش ایروبیک، موسیقی در کنار تحرک باعث افزایش قدرت پاسخ‌دهی اعصاب شده و نشانه‌های بیماری پارکینسون را تحت کنترل در می‌آورد. حتی انجام رقص کوتاه به‌صورت روزانه می‌تواند بخشی از روند درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش باشد.

همانطور که دانستید، پارکینسون یک بیماری اعصاب حرکتی است که با گذشت زمان پیشروی می‌کند. درمان پارکینسون ترکیبی از درمان‌های دارویی و ورزشی است که در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت به مسیر درمان پارکینسون با فیزیوتراپی و ورزش پرداختیم. امیدواریم با اطلاعاتی که ره‌فیت در اختیار شما گذاشته است بتوانید با آگاهی بیشتری در مسیر درمان بیماری پارکینسون قرار گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر