تناسب اندام در بارداری

رازهای حفظ تناسب اندام در بارداری

تناسب اندام در بارداری یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌های بانوان باردار است. حفظ تناسب اندام در بارداری در کنار داشتن یک بارداری سالم، برای بانوانی که قصد دارند در آینده صاحب فرزند باشند و در عین حال تناسب اندام زیبا نیز داشته باشند، بهتر است مورد توجه و اهمیت قرار گیرد. حتی بانوان پر مشغله نیز امروزه بخشی از زمان خود را به حفظ تناسب اندام در منزل می‌پردازند.

بهترین راه رسیدن به تناسب اندام در دوران بارداری

اهمیت تناسب اندام در بارداری بر کسی پوشیده نیست. از آنجایی که دوران بارداری باعث می‌شود بدن در حالت ویژه‌ای قرار گیرد، پزشکان به حفظ تناسب اندام در بارداری توصیه‌ٔ بسیاری می‌کنند. در دوران بارداری، بدن برای حفظ جنین، مواد مغذی و مورد نیاز رشد جنین را در خود ذخیره می‌کند. ذخیره‌ سازی مواد مغذی در بدن، با افزایش وزن مادران همراه است. این افزایش وزن اگر به‌ نحوی ادامه پیدا کند که حفظ تناسب اندام در بارداری از حالت کنترل خارج شود، ممکن است خطرات جدی را برای مادر و کودک ایجاد کند. در این مقاله برخی نکات مهم در حفظ تناسب اندام در بارداری را برای شما بیان می‌کنیم تا با توجه به آن‌ها، دوران بارداری خوبی را سپری کنید. یکی از نکات مهم در این مسئله، استفاده از خدمات آب درمانی برای زنان باردار است که می‌تواند با توجه به شرایط ویژه بارداری، به تناسب اندام آنان کمک کند.

اهمیت تناسب اندام در بارداری

در دوران بارداری، با‌توجه به این نکته که بدن در حالت ویژه‌ای قرار دارد، بررسی بهترین راه حفظ تناسب اندام در بارداری باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از پزشکان با بررسی شرایط عمومی مادران باردار، بهترین راه حفظ تناسب اندام در بارداری را به‌طور شخصی سازی شده به آن‌ها توصیه می‌کنند.

بهترین راه حفظ تناسب اندام در بارداری

pregnant

همانطور که گفتیم، دوران بارداری یک دوران ویژه برای بدن است. از آن‌جایی که در این دوران، بدن بانوان برای حفظ جنین دچار اضافه وزن می‌شود، حفظ تناسب اندام در بارداری برای مادران باردار بسیار دشوار شده و مشکلات زیادی را هم برای مادران و هم برای جنین داخل رحم، ایجاد می‌کند. برای کنترل شرایط بارداری و حفظ تناسب اندام بانوان راه‌های مختلفی وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین نکات قابل‌توجه در حفظ تناسب اندام در بارداری، توجه به تغذیه و رژیم غذایی در کنار ورزش‌های توصیه شده برای این دوران است.

از آن‌جایی که در بارداری، بدن برای رشد و نمو جنین به مواد مغذی زیادی نیاز دارد، احساس گرسنگی را به مادر انتقال داده و مادران باردار با دریافت مواد مختلف و مورد نیاز بدن به‌طور مداوم، ممکن است این تناسب اندام را به سختی حفظ کنند. همانطور که دانستیم، دوران بارداری شرایط ویژه و سختی را برای مادر ایجاد می‌کند. معمولا در سه‌ ماه اول بارداری، مادران باردار دچار حالت تهوع و ویار غذایی می‌شوند. احساس ویار یا هوس خوردن غذا‌های مختلف در این دوران، به‌‌ ویژه در ماه‌های اول بارداری یک امر طبیعی بوده و برای بسیاری از مادران باردار اتفاق می‌افتد.

گاهی این ویار سالم نبوده و مواد مغذی سالمی را برای بدن مادر و کودک به‌همراه ندارد و در ماه‌های آخر بارداری، بدن مادر را با اضافه‌ وزن مواجه کرده و تناسب اندام مادران باردار را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. عدم تناسب اندام در دوران بارداری می‌تواند شرایط سختی را حتی به‌هنگام زایمان برای مادران ایجاد کند. برای پیشگیری از مشکلات ناشی از اضافه‌ وزن در دوران بارداری و سوء تغذیه مادران باردار، ورزش و تناسب‌ اندام و رژیم‌غذایی غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی اهمیت ویژه‌ پیدا می‌کند. در ادامه، ویژگی‌های داشتن یک رژیم‌ غذایی غنی از مواد ضروری و مورد نیاز بدن را بررسی می‌کنیم.

نقش تغذیه و برنامهٔ‌ غذایی در حفظ تناسب اندام در بارداری

مادر باردار در طول دوران بارداری، برای اینکه جنین در حالت نرمال رشد خود را کامل کند، به مواد مغذی بسیاری نیاز دارد. اهمیت دریافت مواد مغذی، همانطور که برای رشد جنین مورد‌ نیاز است، برای تناسب‌ اندام مادر باردار نیز بسیار مهم است. داشتن یک برنامهٔ غذایی حاوی مواد مفید در کنار حفظ تناسب اندام بارداری، دو نکتهٔ مهم در این دوران است. همانطور که مواد مفید می‌تواند برای رشد جنین لازم و ضروری باشد، مواد مضر نیز می‌تواند رشد جنین را با اختلال مواجه می‌کند.

کلسیم، آهن و پروتئین، از اساسی‌ ترین مواد لازم و مورد نیاز برای رشد و نمو جنین است. توصیه می‌شود که مادران باردار در طول دوران حاملگی برای هر وعدهٔ غذایی، همهٔ این مواد‌ مغذی را مصرف کنند. برای مثال سبزیجات تازه، گوشت و غلات غنی از این مواد مغذی هستند و بهتر است که مادران باردار، این مواد را در هر وعدهٔ غذایی خود بگنجانند. البته توجه به این نکته مهم است که دریافت مواد‌ غذایی نباید به‌گونه‌ای باشد که حفظ تناسب اندام بارداری را با مشکل روبه‌رو کند. برخی مواد مورد نیاز در این دوران که برای حفظ تناسب اندام مادر و سلامت جنین مورد نیاز است در ادامه آورده‌ایم.

۱- پروتئین: مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی و تخم‌مرغ.
۲- ویتامین‌ها و مواد معدنی: سبزیجات، غلات و میوه‌های مختلف شامل انواع مختلفی از ویتامین‌هایی مورد‌نیاز مانند ویتامین گروه B ، C و D هستند که بهتر است به‌صورت روزانه در رژیم‌ غذایی مادر قرار گیرد و دریافت شود.

fitness during pregnancy

ورزش‌های مناسب برای تناسب اندام در بارداری

ورزش در دوران بارداری هم تاثیرات مفیدی بر حفظ تناسب اندام مادر باردار دارد، هم زایمان راحتی را برای او فراهم می‌کند. تناسب اندام در بارداری میزان جذب مواد مغذی را افزایش داده و سلامت مادر و جنین را تامین می‌کند. هرچند که ورزش یک راه مطمئن برای رسیدن به وزن مناسب و حفظ تناسب اندام بارداری است، اما ممنوعیت‌های خاص خود را نیز دارد که باید به آن توجه کرد. ورزش‌های مختلفی در این دوران توصیه شده‌است که در عین حفظ سلامتی و ایمنی مادر و کودک، تناسب اندام را نیز برای مادر به ارمغان می‌آورد. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی آهسته، حرکات کششی و یوگا برای این دوران بسیار توصیه شده‌است.

اگر تا قبل از دوران بارداری، ورزش در برنامهٔ روزانهٔ مادران باردار قرار نداشته، بهتر است ورزش کردن را به آرامی شروع کنند. این روز‌ها نیز کلاس‌های ویژهٔ بارداری رایج شده است که مادران باردار می‌توانند با شرکت در این کلاس‌ها، با حفظ تناسب اندام بارداری، سلامت خود و جنین را تامین کنند. نوشیدن آب فراوان نیز از جمله نکات دیگری است که در حفظ تناسب اندام بارداری مهم است و به‌ویژه، هنگام فعالیت بدنی نباید فراموش شود.

سخن پایانی

دوران بارداری، یکی از شیرین‌ ترین دوره‌های زندگی بانوان است که در عین لذت، محدودیت‌ها و شرایط خاص خود را نیز به‌همراه دارد. در این دوران، بدن مادران نیاز به جذب مواد مغذی بسیاری دارد که گاهی حفظ تعادل میان دریافت مواد مغذی بسیار دشوار می‌شود. عدم تعادل میان دریافت مواد غذایی و میزان فعالیت مادران باردار، ممکن است حفظ تناسب‌ اندام در دوران بارداری را با خطر مواجه کند. مادران در طول دوران بارداری با اضافه وزن رو‌برو می‌شوند و این یک شرایط اجتناب‌ناپذیر است. اما در کنار تغذیهٔ کامل و سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی نیز بسیار مهم است. فعالیت بدنی در دوران بارداری، در کنار حفظ تناسب اندام بارداری، زایمان راحتی را برای مادران به ارمغان می‌آورد. دریافت مواد مغذی مورد نیاز، فعالیت ورزشی مناسب، خوردن آب لازم و استراحت کافی می‌تواند این ۹ ماه بارداری را آسان تر و دلچسب تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر