حرکات اصلاحی دیسک کمر

آشنایی با حرکات اصلاحی و ورزشی برای بهبود دیسک کمر

اگر به‌دنبال درمان دیسک کمر هستید و فکر می‌کنید این مشکل، درمان‌ناپذیر است، احتمالا با حرکات اصلاحی برای دیسک کمر آشنا نشده‌اید. شما می‌توانید به کمک انواع حرکات اصلاحی برای دیسک کمر، این مشکل دردناک را با گذشت زمان برطرف کنید و از میزان پیشروی آن جلوگیری کنید.

آشنایی انواع حرکات اصلاحی برای دیسک کمر و تمرین‌های ضروری

دیسک کمر، یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود، حداقل یک‌بار ممکن است با آن مواجه می‌شوند که این مشکل می‌تواند تأثیرات مختلفی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. همانطور که می‌دانید، مراقبت از دیسک کمر اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که کمردرد طولانی مدت می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مانند زانو درد و دیسک کمر منجر شده و درد و ناراحتی فراوانی را با خود به‌همراه داشته باشد. امروزه، یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش درد و بهبود وضعیت دیسک کمر، آب درمانی است.

آب درمانی برای دیسک کمر به دلیل خاصیت شناوری آب و کاهش فشار بر روی عضلات ستون فقرات، می‌تواند به تسکین درد و بهبود دامنۀ حرکت این بخش از بدن کمک کند. این روش، به‌ویژه برای کسانی که از کمردرد رنج می‌برند، بسیار مفید است، زیرا قرارگیری در محیط آب، باعث می‌شود فشاری ملایم و متناسبی به بدن وارد شده و باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات می‌شود.

علاوه بر این، حفظ تناسب اندام در منزل نیز می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت مشکلات بخش کمر و ستون فقرات داشته باشد. توجه به حرکات اصلاحی برای دیسک کمر باید جدی‌تر پیگیری شود. چرا که انجام تمرینات ملایم و منظم که عضلات کمر و شکم را تقویت می‌کنند، به پایداری ستون فقرات و کاهش فشار روی دیسک‌ها کمک می‌کند.

با ترکیب روش‌هایی مانند آب درمانی برای کمردرد و انجام تمرینات مناسب در خانه، می‌توان به بهبود وضعیت دیسک کمر و کاهش دردهای مزمن ناشی از آن کمک کرد. در این مقاله از ره فیت، همراه شما هستیم تا با بررسی حرکات اصلاحی برای دیسک کمر و نحوۀ استفاده از آن‌ها، به کاهش علائم و مشکلات ستون فقرات بپردازیم و با آگاهی بیشتری در مسیر درمان این مشکل برآییم.

اصلاح حرکتی دیسک کمر

انواع حرکات اصلاحی برای دیسک کمر

از آن جایی که دیسک کمر، در صورت عدم مراقبت صحیح از آن ممکن است دچار مشکلات فراوانی شود، تمرینات مختلفی نیز برای آن درنظر گرفته شده است. هر بخشی از ستون فقرات، مشکلات و در‌نتیجه، حرکات متناسب با خود را دارد. در ادامه، همراه شما هستیم تا با برخی از مهم‌ترین حرکات اصلاحی برای دیسک کمر آشنا شویم.

1- حرکات کششی

همانطور که می‌دانید، حرکات کششی، به افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش فشار بر روی دیسک‌های کمر کمک می‌کنند. به‌طوری که تمریناتی مانند کشش همسترینگ و کشش پشت می‌توانند تنش عضلات را کاهش داده و تحرک را بهبود بخشند. بنابراین؛ انجام روزانۀ این حرکات باعث حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر خواهد شد.

2- حرکات تقویتی

استفاده از حرکات تقویتی، عضلات کمر و شکم را تقویت کرده و در‌نتیجه پشتیبانی بیشتری برای ستون فقرات فراهم می‌کنند. تمریناتی مانند پل (پلانتینگ) و پلانک وجود دارند که می‌توانند به پایداری بیشتر و کاهش فشار بر دیسک‌ها کمک کرده و با تقویت این عضلات، در کاهش درد و بهبود عملکرد روزانۀ افراد موثر باشد.

3- حرکات فلکسوری

حرکات فلکسوری، شامل تمریناتی است که باعث خم شدن ستون فقرات به جلو می‌شوند، مانند کشش زانو به سینه. همانطور که مشخص است، این حرکات اصلاحی برای دیسک کمر، به کاهش فشار بر روی دیسک‌های کمر و کاهش درد ناشی از فتق دیسک نیز کمک خواهد کرد. این تمرینات به‌ویژه برای کاهش تنش و بازگرداندن تحرک به کمر نیز بسیار مفید هستند.

4- حرکات اکستانسوری

حرکات اکستانسوری، شامل تمریناتی است که ستون فقرات را به عقب خم می‌کنند. این حرکات به تقویت عضلات پشت و بهبود پایداری ستون فقرات کمک کرده و می‌توانند در تسکین درد ناشی از فشار دیسک‌های کمر نیز موثر باشند.

بنابراین ترکیب حرکات کششی، تقویتی، فلکسوری و اکستانسوری در یک برنامۀ منظم حرکات اصلاحی دیسک کمر، می‌تواند به بهبود سلامت دیسک کمر و کاهش درد ناشی از آن کمک کند. انجام این حرکات اصلاحی برای دیسک کمر، به صورت روزانه و با توجه به توصیه‌های متخصصین، نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت مشکلات کمر دارد.

Corrective movements for the lumbar disc 5

نحوۀ انجام حرکات اصلاحی برای دیسک کمر

اگر می‌خوهید حرکات اصلاحی برای دیسک کمر را به‌صورت درست اجرا کنید، می‌توانید به راهنمایی زیر توجه کنید.

حرکت یک

یک حرکت آسان و کاربردی می‌خواهید، این حرکت را انجام دهید. روی پشت دراز بکشید، یکی از زانوهای خود را به داخل شکم خود جمع کنید و با دستان خود زانو را بگیرید و به داخل شکم خود فشار دهید. این تمرین می‌تواند باعث بهبود گودی کمر و دردهای ناشی از فشردگی مهره‌ها در قسمت تحتانی شود. به طور متناوب این حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

حرکت دو

در حرکت اصلاحی دیگر برای دیسک کمر، روی پشت دراز بکشید. دو زانوی خود را به درون شکم خود جمع کنید. با دو دست خود زانوها را محکم در بغل بگیر و به سمت شکم خود فشار دهید.

حرکت سه

حرکت پل نیز یکی دیگر از انواع حرکت اصلاحی برای دیسک کمر است. برای این حرکت روی پشت دراز بکشید. زانوهای خود را جمع کنید. دست‌های خود را موازی با بدن روی زمین قرار داده و تلاش کنید کمر خود را از زمین بلند کنید، به طوری که ساق پا وران پای شما زاویه 80 درجه داشته باشند.

حرکت چهار

در حرکت اصلاحی دیگر برای دیسک کمر، روی شکم خود دراز بکشید. کف پاها را به هم بچسبانید و آنها را از زمین جدا کنید. شانه‌ها و کتف خود را نیز از پشت به یکدیگر برسانید. به مدت 10 ثانیه این حرکت را انجام دهید و سپس خود را رها کنید.

اصلاح دیسک کمر

حرکت پنج

برای انجام یکی دیگر از این حرکت اصلاحی برای برای دیسک کمر، روی زمین بنشینید، یک پا را به درون شکم خود جمع کنید و پای دیگر را به صورت راست قرار دهید. با دو دستان خود، کف پایی که کشیده‌اید را بگیرید و به مدت 10 ثانیه در این حالت قرار گرفته و سپس رها کنید. این کارو برای پای دیگر نیز انجام دهید.

حرکت شش

در این حرکت اصلاحی برای دیسک کمر، روی پشت دراز بکشید. دستان خود را کنارتان قرار‌دهید و سپس یکی از پاها را به آرامی به بالا ببرید و پایین آورید. این کار را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

حرکت هفت

در هفتمین حرکت اصلاحی برای دیسک کمر، روی پشت خود دراز بکشید، پاهای خود را جمع کنید و دستان خود را پشت گردن قرار داده و در حالی که کمر شما روی زمین است به کمک دست‌ها گردن خود را به سمت بالا بیاورید.

حرکت هشت

در هشتمین حرکت اصلاحی برای دیسک کمر، روی ساعد و انگشتان پای خود قرار بگیرید. به طوری که ستون فقرات شما به صورت یک خط راست موازی با زمین قرار بگیرد. سپس یکی از پاها را به سمت بالا حرکت داده و به آرامی پایین بیاورید این کار را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

Corrective movements for the lumbar disc 2

حرکت نه

در نهمین حرکت اصلاحی برای دیسک کمر،‌ روی کمر و پشت خود دراز بکشید پاهای خود را جمع کنید و سپس لگن خود را به سمت چپ و راست به آرامی حرکت دهید.

حرکت ده

دهمین حرکت از انواع حرکت اصلاحی برای دیسک کمر با نام حرکت گربه-گاو است. برای انجام این حرکت، روی زانوی خود قرار بگیرید کف دستان خود را روی زمین بگذارید و سپس کمر و ستون فقرات و لگن خود را به سمت بالا بکشید و در نهایت به سمت پایین هل دهید. این کار را برای چندین بار تکرار کنید.

همانطور که دانستیم، مراقبت از دیسک کمر نیازمند توجه و اقدام‌های پیشگیرانه است تا در آینده، از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری شود. در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت با شما همراه بودیم تا با انواع حرکات اصلاحی برای دیسک کمر آشنا شویم. شما می‌توانید با ایجاد یک برنامه منظم ورزشی شامل حرکات اصلاحی برای دیسک کمر و استفاده از روش‌های درمانی مانند آب درمانی، در جهت سلامت ستون فقرات خود بکوشید و زندگی بدون درد و با کیفیت‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر