گودی کمر

گودی کمر چیست؟ ۱۰ حرکت اصلاحی ساده برای بهبود گودی کمر

شاید هم‌اکنون گودی کمر داشته باشید اما توجهی به آن نکرده‌ باشید. ممکن است بسیاری از مشکلات فعلی مفاصل شما مربوط به گودی کمر باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید با یک برنامۀ زمانی موثر، نسبت به انجام حرکات اصلاحی رفع گودی کمر اقدام کنید. برخی از مهم‌ترین حرکات اصلاحی گودی کمر در این مقاله بیان شده است.

آشنایی با حرکات اصلاحی رفع گودی کمر و نحوۀ اجرای آن‌ها

کمر و ستون فقرات، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان است که به‌علت فشاری که روزانه تحمل می‌کند، می‌تواند به مشکلات فراوانی دچار شود. بررسی نشانه‌های درد مهره‌های کمر نشان می‌دهد که نحوۀ انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند روی سلامت این بخش از کمر بسیار موثر باشد.

بالا بردن آگاهی و اطلاعات نسبت به این بخش از بدن باعث جلوگیری از مشکلات مختلفی به‌ویژه پیشگیری از قوز کمر خواهد شد. در دنیای امروز، کاهش فعالیت بدنی بسیار رایج شده است. درنتیجه، افراد با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند بدون آنکه متوجه علت ظهور آن باشند. در مواردی که این مشکلات شدت می‌یابد، مسیر درمانی نیز مشکل می‌شود. به‌ویژه اگر افزایش تحرک و فعالیت بدنی بخشی از روند درمان باشد.

در این شرایط، پیشنهاد پزشک متخصص استفاده از آب درمانی است. خواص آب‌درمانی برای سرخوردگی مهرۀ کمر توسط پزشکان بسیاری تایید شده است و افراد می‌توانند به کمک آب‌درمانی به انجام حرکات اصلاحی دیسک کمر در آب بپردازند.

همانطور که می‌دانید، گودی کمر نیز از جمله مشکلات شایع در ستون فقرات است که در بسیاری از افراد در سنین مختلف ایجاد می‌شود و به درمان بلند مدت نیاز دارد. این یک مشکل خطرناک نیست اما عدم توجه به آن می‌تواند دردسرهای فراوانی را برای افراد ایجاد کند.

بنابراین؛ مهم است که افراد آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و نسبت به رفع این مشکل گام‌هایی بردارند. به‌کارگیری حرکات اصلاحی رفع گودی کمر در این مسیر می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت همراه شما هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره گودی کمر بدست آوریم و با انواع حرکات اصلاحی رفع گودی کمر آشنا شویم.

گودی کمر چیست

گودی کمر به چه معناست؟

به ستون فقرات خود توجه کنید. برای حفظ تعادل و انجام حرکت، ستون فقرات انحنا دارد و با زاویه‌ای مشخص، به شکل s مانند قرار‌گرفته است. اگر به هر دلیلی، این زاویه دچار تغییر شود، به‌ویژه در بخش پشت و پایین تنه، باعث ایجاد مشکل گودی کمر می‌شود.

گودی کمر طول قد افراد را کاهش داده و از نظر فیزیک ظاهری، به‌راحتی قابل تشخیص است. گودی کمر در‌نهایت موجب چرخش لگن شده و دردهای مزمنی را در نواحی مختلفی از ستون فقرات ایجاد می‌کند.

بنابراین؛ بسیار مهم است که به نوع فعالیت‌هایی در طول روز انجام می‌شود توجه کنید تا فشار زیادی به کمر وارد نشده و در بلند مدت، مشکل گودی کمر پدیدار نشود. اما چه‌طور این مشکل ایجاد می‌شود و حرکات اصلاحی چطور تاثیرگذار خواهند بود، در ادامۀ این مقاله بررسی خواهد شد.

چرا به گودی کمر دچار می‌شویم؟

همانطور که دانستیم، گودی کمر یک مشکل پنهان است که در اثر عدم توجه به برخی نکات می‌تواند بدن افراد را درگیر کند و در بلند مدت، مشکلات فراوانی را برای آن‌ها ایجاد کند. برخی از دلایلی که می‌تواند گودی کمر را ایجاد کند، در ادامه آمده است.

ضعف عضلات شکم و کمر

از آن‌جایی که گودی کمر در بخش تحتانی کمر ایجاد می‌شود. اگر عضلات ناحیه شکم و کمر ضعیف باشند، نمی‌توانند به خوبی از ستون فقرات حمایت کنند. این امر باعث می‌شود که قوس کمری بیش از حد به جلو متمایل شده و گودی کمر ایجاد شود. بنابراین، بهتر است با انجام حرکات ورزشی مناسب، به تقویت عضلات شکم و کمر بپردازید.

اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن، به ویژه در ناحیه شکم، فشار زیادی را بر روی ستون فقرات به‌ویژه در بخش تحتانی وارد می‌کند و در بلند مدت، باعث افزایش قوس کمری می‌شود. به‌همین دلیل است که افرادی که چاق هستند و اضافه‌وزن دارند، با شکم جلو آمده و گودی کمر مواجه‌اند.

وضعیت نشستن طولانی مدت

بسیاری از افراد امروزه بیشتر ساعات روز خود را به نشستن پشت میزها می‌پردازند. اگر این حالت نشستن ناصحیح باشد، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند. نشستن طولانی مدت در یک وضعیت نامناسب، مانند خم شدن به جلو و قوز کردن و یا خم شدن به یک طرف، می‌تواند باعث تشدید گودی کمر شود.

آسیب‌های ورزشی یا تروما

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث گودی کمر شود، آسیب‌های ورزشی یا ضربات وارده به ناحیه کمر است که آن را از حالت استاندارد خود خارج می‌کند.

علل ژنتیکی

در برخی موارد، گودی کمر می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی و مادرزادی باشد و افراد از بدو تولد با انحنای غیراستاندارد متولد شوند.
اگر هر یک از موارد بالا را در خود مشاهده می‌کنید، گودی کمر نیز همراه شماست.

10 حرکت مهم اصلاحی برای رفع گودی کمر

برای رفع مشکل گودی کمر، یک درمان قطعی وجود ندارد. از آن‌جایی که در بیشتر موارد، گودی کمر به تدریج ایجاد می‌شود، راه درمان آن نیز تدریجی بوده و با حرکات اصلاحی در بلند مدت درمان‌پذیر خواهد بود. برخی از مهم‌ترین حرکات اصلاحی گودی کمر در ادامه آمده است.

1. حرکت گربه و گاو (Cat-Cow Stretch)

یک حرکت اصلاحی مفید در رفع گودی کمر، حرکت گربه گاو است که بیشتر در یوگا نیز استفاده می‌شود. برای انجام این حرکت، در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید. در حین دم، کمر را به سمت پایین ببرید و سر را بالا ببرید (گاو)، و در حین بازدم، کمر را به سمت بالا قوس دهید و سر را به سمت پایین بیاورید (گربه). این حرکت به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش تنش در ناحیه کمر کمک می‌کند و به عنوان یک حرکت گرم‌کننده پیش از انجام ورزش‌های دیگر مناسب است.

حرکت اصلاحی گربه گاو

2. حرکت پل (Bridge)

یک ورزش اصلاحی موثر در تقویت عضلات و مفاصل لگن و اندام‌های تحتانی، حرکت پل است. برای انجام این حرکت اصلاحی گودی کمر، به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید. سپس با فشار به پاشنه‌ها، باسن را به سمت بالا ببرید و چند ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت به تقویت عضلات سرینی و کمر کمک می‌کند و به بهبود ثبات کمر منجر می‌شود. می‌توانید این حرکت را در چند ست ده ثانیه‌ایی اجرا کنید.

3. حرکات کششی همسترینگ

برای انجام حرکت کشش همسترینگ که یک حرکت اصلاحی مفید در گودی کمر است، در حالت نشسته، یک پا را دراز کنید و پای دیگر را خم کنید. به آرامی به سمت پای دراز شده خم شوید تا کشش را در پشت ران احساس کنید. انجام این حرکات اصلاحی گودی کمر به کاهش تنش در عضلات پشت ران و کمر کمک کرده و تنش را از آن‌ها می‌کاهد.

4. حرکات تقویتی عضلات شکم

برای اینکه گودی کمر خود را کاهش دهید، از حرکت تقویتی غافل نشوید. این حرکات تقویتی می‌توانند با تقویت عضلات اطراف لگن و کمر، به رفع گودی کمر کمک کنند. برای انجام این حرکت اصلاحی گودی کمر، در حالت دراز کش، زانوها را خم کرده و پاها را روی زمین قرار دهید. سپس به آرامی بالاتنه را از زمین بلند کرده و به سمت زانوها خم شوید. این حرکات به تقویت عضلات شکم کمک می‌کنند که به حمایت از کمر کمک می‌کنند. (مانند حرکت دراز نشست)

 

حرکت پل

5. حرکات چرخشی کمر

یک حرکت اصلاحی مفید در رفع گودی کمر حرکات چرخشی کمر و پایین تنه است. برای انجام این حرکت، در حالت نشسته، پاها را دراز کرده و به آرامی بالاتنه را به سمت راست و چپ بچرخانید. این حرکات به بهبود انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی کمر کمک کرده و در بلند مدت، باعث تقویت عضلات کمر خواهد شد.

6. حرکات کششی کمر

برای انجام این حرکت سادۀ اصلاحی رفع گودی کمر، در حالت ایستاده، پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده و به آرامی به جلو خم شوید. این حرکات به کشش عضلات کمر کمک می‌کنند و فشار را از روی دیسک‌های بین مهره‌ای کاهش می‌دهند.

7. حرکات تقویتی عضلات باسن

برای انجام این حرکت، در حالت ایستاده، یک پا را به عقب برده و زانو را خم کنید. این حرکات به تقویت عضلات باسن کمک کرده که ثبات کمر را تقویت خواهد کرد.

8. حرکات کششی عضلات پشت

برای انجام این حرکت اصلاحی رفع گودی کمر، در حالت نشسته، پاها را دراز کرده و به آرامی به سمت پاها خم شوید. این حرکات به کشش عضلات پشت کمک می‌کنند و کاهش تنش در ناحیه کمر را به‌همراه خواهد داشت.

g2

9. حرکات تقویتی عضلات پا

عضلات پا نیز می‌توانند با تقویت شدن به رفع گودی کمر کمک کنند. برای انجام این حرکت، در حالت ایستاده، پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده و به آرامی به سمت پایین بنشینید. این حرکات به تقویت عضلات پا کمک کرده و در‌نتیجه، ثبات بیشتری را در اندام‌های تحتانی شکل می‌دهد. (حرکت اسکوات)

10. حرکات کششی عضلات قفسه سینه

تقویت قفسه سینه و پشت می‌تواند در کنار حرکات دیگر به رفع گودی کمر کمک کند. برای انجام این حرکت در حالت ایستاده، دست‌ها را پشت سر قرار داده و به آرامی بالاتنه را به عقب بکشید. این حرکات کشش عضلات قفسه سینه را درپی خواهد داشت و به بهبود وضعیت عمومی بدن را ایجاد می‌کند.

همانطور که دانستیم، گودی کمر مشکلی است که نیاز به پیگیری و مداومت دارد و افراد باید با یک برنامۀ منظم، به انجام حرکات اصلاحی گودی کمر بپردازند تا نتایج و تاثیرات این حرکات اصلاحی آشکار شود. امیدواریم به کمک راهنمایی‌هایی که در این مقاله از مجلۀ ره‌فیت بیان کردیم، بتوانید در مسیر سلامتی و تندرستی گام بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می خوانیم

مقالات اخیر